lördag 23 juli 2011

MUSSLOR




Har länge tänkt tillaga musslor, men inte riktigt kommit till skott. I kväll blev det ändring på detta och svärföräldrarna bjöds in att provsmaka. Det blev faktiskt fantastiskt gott. I grytan hade jag även räkor, för att dubbla det goda. Till detta serverade jag pasta, hembakat bröd och en gourmetaioli köpt i fiskvagnen. 


Mitt recept är ett hopplock av olika recept. De jag hittade innehöll inte allt det jag ville ha i, och då fick jag experimentera lite.


Ingredienser:

1 nät musslor
500gr skalade räkor
3-5 schalottenlökar
3 vitlöksklyftor
1 röd chili
2 dl cocktailtomater
2 dl vitt vin
2 dl grädde
3 msk kycklingfond
1 kruka persilja


Skrubba musslorna och släng de som har trasiga skal. Öppna musslor knackas i diskhon och om de fortfarande är öppna, ska de slängas. Stängs de, så är de okej.
Fräs lök, vitlök och chili i rikligt med olivolja. Tillsätt vinet och fonden, låt sedan koka upp. Häll i musslorna och stormkoka i cirka 3-4 minuter, tills musslorna öppnat sig. Tillsätt sedan tomaterna, grädden, räkorna och tillslut den hackade persiljan. Smaka av med salt och peppar. Låt inte räkorna koka utan bara bli varma tillsammans med allt annat. 
Musslor som efter kokning inte är öppna ska slängas.


Servera med pasta och något gott bröd. 


Smaklig spis!




3 kommentarer:

  1. Inte visste jag att du hade en blogg. Här får jag in mer och kolla. En hel kategori som heter cupcakes, de recepten måste jag prova!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. SÅÅÅÅÅÅ GOTT DET SER UT!!!!!

    Detta måste prövas.=))

    Himla fin blogg du har Malin. Duktig du är.

    Kram/ Lotta. B

    SvaraRadera
  3. Låter verkligen supergott! Ska jag absolut testa framöver! Jättemysig blogg! Här kommer jag definitvt titta in fler gånger! Kram Gourmetmorsan

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.