onsdag 17 augusti 2011

RÅGISAR


Det här brödet innehåller solroskärnor och linfrö, vilket gör det extra gott. Originalreceptet innehåller även russin, men det är jag inte så förtjust i så det skippade jag.

Femte brödet jag bakar från Martin Johanssons bok Enklare bröd. Vill härmed tillägga att jag verkligen rekommenderar den bakboken. Fantastiska bröd som många är relativt enkla, bara röra ihop, jäsa och baka ut. Sedan finns det även några bröd som inte jag skulle kalla enkla. Men de behöver man ju inte starta med i alla fall. Många av bröden har samma tillvägagångssätt, men varieras med olika mjölsorter, frön och kärnor.

Ingredienser
3 g jäst
300 g kallt vatten
180 g vetemjöl special
120 g rågmjöl
50 g solroskärnor
20 g linfrö
(50g russin)
6-9 g salt

På kvällen
Rör ut jästen i vattnet och tillsätt sedan resten av ingredienserna. Rör tills allt blandats ordentligt. Degen ska vara ganska lös. Täck bunken och låt stå i rumstemperatur i 8-10 timmar. 

På morgonen
Sätt ugnen på 275 grader med en plåt i mitten av ugnen och en oöm plåt på nedre hyllan. Klicka ut degen till 8-10 bullar på ett bakplåtspapper. Strö på lite rågmjöl, täck med en handduk och låt jäsa 30-40 minuter.

Baka av bröden
Dra upp bakplåtspappret på en bricka eller skärbräda och låt glida in på den heta plåten och lägg några isbitar på den nedre plåten. Sänk temperaturen till 250 grader och låt bröden stå tills de fått fin färg, 20-25 minuter. Ta ut bullarna och låt svalna på ett galler.

Källa: Enklare bröd, Martin Johansson


1 kommentar:

  1. Mycket goda bullar, bjöd mina vänner på nybakade bullar till frukost tack vare din blogg!! kram kram Annelie

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.