fredag 29 juli 2011

NY BRÖDBOK


Den här kom på posten i går, jippi! Har faktiskt sett fram emot det. Jag började baka direkt. I ugnen har jag nu solrosbullar, som jag påbörjade i går kväll och som snart ska in i ugnen. Dessutom håller jag även på med en Levain på rågsur. Även den påbörjades i går kväll. Bröden i den här boken ska inte knådas utan man bara blandar i hop degen och sedan är det klart. Eller nej, så är det ju faktiskt inte. Degen ska vikas och vilas och vikas igen, men det kommer bli bra. 


Min storebror har boken och han bakar nybakat bröd nästan varje morgon. Jag köpte även en hushållsvåg i går, det ska man ha när man bakar bröd från den här boken. Det finns även volymmått i boken, men det känns lättare med 5 gr jäst än 1 kryddmått. 


Så snart ska vi här äta helt nybakat färskt bröd till frukost. Ska bli mums. Först blir jag nog tvungen att åka ner till hamnen och hämta hem 6 kilo kräftor. Båten vi ska köpa av kommer nog in när som helst. Underbara dag, det enda som saknas är SOLEN! Grrr...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.