torsdag 18 augusti 2011

RÖD PESTO



Var först på väg att skriva att vi i somras var på grillfest hos vänner i Glommen, men kom på att det fortfarande räknas som sommar. Jag vill ha fler ljumma kvällar på altanen, med ett kopp te, choklad och en inredningstidning. Jag är inte redo för höst riktigt ännu. Blir det några fler altankvällar är min fråga. Någon som kan svara? 


I alla fall, tidigare i somras, på den där grillfesten blev vi bjudna på den här underbara röda peston. Den var så god att jag bara var tvungen att be om receptet. 


Ingredienser
6 st soltorkade tomater
1 dl rostade solrosfrön
1 vitlöksklyta
6-10 st basilikablad
1 1/2 dl olivolja (Jag tog 0,75 dl av oljan från tomaterna)
1 dl grovt riven parmesan
salt & peppar


Gör så här
Rosta solrosfrön i en torr stekpanna. Mixa sedan tomater, frön, vitlök, basilika och olivolja till en kräm. Blanda i den grovt rivna parmesanen och smaka av med salt och peppar. 


Easy peasy! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.