onsdag 30 september 2020

CURRYGRYTA MED BLOMKÅL & HALLOUMI



Förra veckans mathandling var rejäl och det behövdes då kylen var tom. Jag köpte in ordentligt med råvaror för att kunna göra många olika vegetariska maträtter. Jag verkligen älskar en välfylld kyl! Att kunna välja och vraka bland massa godsaker. Dagarna innan påfyllning är det nästan deprimerande att öppna kylskåpet. Knappt lönt att göra det ens. 

Kvällens middag blev en currygryta med blomkål och gyllenstekt halloumi. Blev riktigt bra, om jag får säga det själv. Det är ju min blogg och jag bestämmer, så det får jag ju så klart. 


Currygryta med blomkål & halloumi

1 gul lök

2 vitlöksklyftor

1/2 - 1 röd chili

1 tsk currymango från Santa Maria

1 tsk ingefära

1 tsk gurkmeja

1/2-1 tsk umamikrydda från Santa Maria (kan uteslutas)

1 blomkålshuvud

2 tsk fisksås

1 burk krossade tomater

1 burk kokosmjölk

1 grönsaksbuljongtärning

2 dl vatten

3 nävar färsk spenat

flingsalt & svartpeppar

olivolja

färsk koriander


Börja med att dela blomkålen i mindre buketter, strimla löken och finhacka vitlök och chili. Jag använde inlagd chili, men vanlig går bra.

Fräs lök, chili och vitlök i olivolja tills löken blir mjuk utan att ta färg. Tillsätt kryddorna och fräs vidare i några minuter. Tillsätt blomkålen och vänd runt så den blandas med kryddorna. 

Häll på kokosmjölk, tomatkross & vatten och tillsätt buljongtärningen och fisksås. Låt nu allt småputta tills dess att blomkålen är mjuk, men inte överkokt. Vänd även ner färsk spenat. Smaka av med flingsalt & svartpeppar. 

Skär halloumin i kuber och fräs i olivolja. Osten strösslas sedan ovanpå grytan vid servering.

Servera sedan currygrytan tillsammans med jasminris och färsk koriander. 




Hoppas ni vill testa att laga detta!


//Malin






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.