måndag 21 september 2020

LINSGRYTA MED CURRY & HALLOUMI




Nu har jag kört vegetariskt i en månad, eller pescetariskt rättare sagt. Dock äter jag mer vegetariskt än med fisk och skaldjur. Jag har verkligen kommit in i det och saknar ingenting ännu. Dock hade jag hoppats att jag på något sätt skulle känna av det. Att jag skulle må bättre på något sätt, men känner ingen skillnad. Inte för att jag mådde dåligt innan, men ändå. Jag får väl se hur länge jag fortsätter. 

Om jag bestämmer mig för att lägga till något slags kött så kommer jag ändå att behålla mina goda vanor med mestadels vegetariskt. Vi får helt enkelt se.

Den här linsgrytan blev fantastiskt god och halloumin på toppen tillförde lite härligt tuggmotstånd. Hoppa med andra ord inte över den. 

Linsgryta med curry & halloumi
1 rödlök
1/2 purjolök
2 morötter
2 vitlöksklyftor
2 tsk Indian Curry Mango från Santa Maria
1 grönsaksbuljongtärning
1 röd chili (inlagd)
2 dl röda linser (välsköljda)
2 dl vatten
1 burk kokosmjölk
flingsalt & svartpeppar
olivolja

2 pkt halloumi 

Börja med att strimla löken, slanta morötterna och finhacka vitlöken. Fräs detta i olivolja och tillsätt currykrydda och smula även ner buljongtärningen. 

Finhacka chilin och tillsätt den. Jag använde mig av en av mina inlagda chilis, men en färsk går också bra. Ta så mycket chili som du känner att du och familjen klarar av...

Rör ner linserna och tillsätt vatten och kokosmjölk. Låt nu grytan småputtra i ca. 10 minuter tills dess att linserna är klara. Smaka av med flingsalt och svartpeppar.

Skär halloumin i tärningar och stek i olivolja. 




Servera linsgrytan med ris och toppa med stekt halloumi, créme fraiche och lite färsk koriander. 


Smaklig måltid!

//Malin






 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.