onsdag 15 juli 2020

KRÄMIG POTATISSALLAD MED ÄPPLE



När jag grillar hemma blir det allt som oftast ugnsrostad potatis som tillbehör. Det är gott och det är smidigt att göra. Att doppa en gyllene rostad potatisbit i köpt mangoraja är min nya last i livet. Att allt sedan smakar mangoraja en kort tid framöver är något man får ta.

Potatissallad är ju perfekt sommarmat, antingen till grillet hemma eller att ta med på utflykt. Gott är det dessutom, nästan det viktigaste ändå. I veckan satte jag samman detta recept, vilket blev riktigt bra. Fick nämligen med en Colman´s senapspulver med min senaste Smakbok och detta är första gången jag använt det någonsin. Kommer absolut göra det igen. Blir säkert bra i vinägretter också. 



Krämig potatissallad med äpple 
1 kg kokt kall färskpotatis eller delikatesspotatis 
1 dl Créme fraiche
1 dl Hellmanns majonnäs
2/3 tsk Colman´s senapspulver 
1 1/2 tsk champagnevinäger (el. äppelcidervinäger)
1/4 gul lök, finhackad
1/2 grönt äpple
Flingsalt & svartpeppar 

Koka potatisen och låt svalna. Jag behöll skalet på, bara se till att det är rent. Dela potatisen i mindre bitar.
Blanda créme fraiche med Hellmanns majonnäs. Tillsätt senapspulver och vinäger. Blanda tills allt är välblandat. Tillsätt finhackad lök och äpplebitar i valfri storlek. Förslagsvis större än löken, men ändå smått. Smaka av med flingsalt & svartpeppar. Toppa gärna med lite hackad färsk dill vid servering. 

Helgrillad benfri kotlettrad, grillad spetskål & krämig potatissallad med äpple.


Fortsätt nu ha en görtrevlig sommar!


//Malin 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.