onsdag 1 juli 2020

GRILLAD GLASERAD LAX, SVENSK CAESARSALLAD OCH EN FANCY DRINK

När jag började att skriva på det här inlägget var det ljuvligt sommarväder ute och det är det inte nu. Det räcker att skriva det... För att göra det hela ännu lite värre kan jag berätta att jag satt hela gårdagskvällen och skrev på det här inlägget, som sedan inte sparades. Tålamodsprövande...

Jag behöver nog inte skriva detta, ni vet redan. Jag tar det för givet att ni vet. Eller mer, ni som vet ni vet. Skriver bara SOMMAR!

Sov natten mellan lördag och söndag ute på altanen och det var helt ljuvligt. Vaknade av fågelkvitter 04.22 och kände då samtidigt att jag var tvungen att gå upp och tantkissa. Ett tecken som inte ens kan kallas vuxenpoäng, utan mer kärringbekymmer. Men låt oss inte fastna på mina bekymmer utan i stället rikta in inlägget på mat, vilket känns mer passande... 

Hade vänner på besök i lördags kväll och bjöd på grill, no shit Sherlock. Men för att spexa till det grillade vi helsida färsk lax som penslades som en god glaze. Till detta serverade jag en gammal favorit, Svensk Caesarsallad. 



Glaze till fisk
1/2 rödlök
2 vitlöksklyftor
1 msk olivolja
1 dl hoisinsås 
1 msk honung
2 tsk sambal oelek 
1/2 st pressad lime 

Finhacka lök och vitlök och fräs i olivolja, låt mjukna utan att den får så mycket färg. Häll på hoisinsås, sambal oelek, limesaft och honung. Låt såsen småputtra i ca. 10 minuter och sedan svalna av innan den penslas på laxen. 




Till laxen serverade jag alltså svensk caesarsallad, ett recept med många år på nacken.(konstig sägning förresten). Man kan servera den både med kyckling och fisk, som tillbehör eller som huvudrätt. Fantastisk god är den i alla fall.




Svensk caesarsallad
3 st huvuden romansallad
1 knippe dill
3 st äggulor
1 dl rapsolja med dillsmak från Gunnarshög på Österlen (eller mer matolja)
1 dl matolja
1 tsk senap
5 st anjovisfiléer + lite spad
200g Västerbottenost
1 st rödlök
Krutonger

Gör så här
1. Mixa äggulor, anjovis, dill, senap i matberedare.
2. Tillsätt oljan i en tunn stråle, lite i taget.
3. Avsluta med lite riven ost och smaka av med salt och svartpeppar.
4. Riv romansalladen i bitar och pensla med dressingen.
5. Toppa med riven ost, strimlad rödlök, dill och krutonger.


Krutonger går att köpa och det är helt ok, men också väldigt lätt att göra egna och då så klart mycket godare. För mig godare än chips, men säkert precis lika onyttigt.

Krutonger
1 limpa ljust bröd, grekiskt lantbröd el. barkis
ca.50g smör (kan behövas mer)
ca.1/2 dl olivolja (kan behövas mer)
flingsalt & svartpeppar

Skär bort kanterna på brödet och dela i små kuber ca. 1,5 cm stora. Smält smöret i stekpanna och lägg i brödet när smöret blivit gyllene. Vänd runt och fördela ut olivoljan över brödet. Sänk värmen och ge nu brödet all din kärlek och uppmärksamhet för en stund. Vi vill inte ha bränt bröd inte. Salta och peppra efter eget sunt förnuft.

När krutongerna fått fin färg läggs de över hushållspapper i väntan på användande. 



Känns rimligt att avsluta med fördrinken. Har här inget exakt recept, men ger er en fingervisning i alla fall. 

Basen i drinken är en hemmagjord jordgubbskompott med jordgubbar, socker, lime och vaniljstång. Denna kompott mixades sedan med rosévin, jordgubbsvodka och frusna jordgubbar. Ja, lite limesaft åkte också i. 

Har man ingen kompott och inte orkar med att göra en, skulle jag tänka mig att det funkar lika bra med jordgubbar mixat med sockerlag också. Drinken blir lite som en slush, fast med sprit. Väldigt nice!


Ps, Tänkte anordna en soldansflashmob i dag klockan 13.04. Är ni på?



//Malin




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.