söndag 21 juni 2020

LAXPASTA MED HEMMAGJORD PAPPARDELLE



Jag är inte snål, men kallrökt lax är faktiskt sjukt dyrt. Det är inte många skivor på 100g och det kostar en del. Men då och då sänks priset och då slår jag till. Hm, nu låter jag snål, men är faktiskt bara ekonomisk. Nä, där ljög jag. Ekonomisk är jag då rakt inte, så kanske bara är snål gällande kallrökt lax. 

Så plötsligt hände det alltså, priset på laxen sänktes några kronor... Men snål är jag då rakt inte. Av den "billiga" laxen gjorde jag en god pastasås, som vi åt till hemmagjord pappardelle.

Laxsås 
200g rökt lax
1 bananschalottenlök
2 vitlöksklyftor 
1 msk olivolja
1 klick smör 
1 1/2 msk mjöl 
4 dl hett vatten
1 fiskbuljongtärning 
1 dl grädde 
1 burk Allerum crème Baronessa 
Färsk dill 
Flingsalt & svartpeppar 

Lite chiliflakes 

Finhacka lök och vitlök och fräs i olivolja. Tillsätt en klick smör och fräs vidare någon minut utan att det tar färg. Strö över mjöl och rör runt. Smula ner buljongtärningen i hett vatten och häll ner i grytan. Vispa samman och låt sjuda på låg värme i ca. 8-10min.  

Tillsätt därefter grädde och Allerum Crème Baronessa. Låt såsen koka ihop sig. Rör försiktigt ner skivad rökt lax och hackad färsk dill. Smaka av med salt, svartpeppar och chiliflakes. Laxen är salt så avvakta med att salta tills den är tillsatt. 

I går använde jag ett nytt recept på pastadegen, ett recept som enbart innehöll durummjöl. Kanske att detta var snäppet bättre än det jag tidigare använt mig av, då jag blandat vetemjöl och durummjöl. Inte smakmässigt nån skillnad, men känns som om endast durum blir lite lättare att hantera vid kokning och att hålla aldente. Som vanligt gör jag min pastadeg i min Kitrchehnaid, inga högar och hål för ägg inte. 

Pastadeg
5 dl durummjöl
1 tsk salt
3 ägg
2 msk olivolja
1-2 msk vatten

Blanda samman allt i en matberedare och kör tills allt blandats. Knåda därefter degen för hand i några minuter tills degen blir smidig och håller samman fint. 

Använd sedan en pastamaskin för att kavla ut degen, eller en hederlig kavel. Jag valde den här gången att skära ut pappardellen med kniv. Jag vek alltså de utkavlade pastaplattorna och skar sedan pastan i ca. 3cm breda bitar. Viktigt att använda ganska mycket mjöl, så inte pastan klibbar ihop.  

Koka pastan i välsaltat vatten med olivolja i. Den ska endast koka i 2-3 minuter, man vill inte ha överkokt pasta.  





Jag använder ofta mjukost som smakförstärkare när jag lagar mat. Den här Créme Baronessa från Allerum är gjord på smakrik Gréve och passar utmärkt till maträtten. Mjukosten fanns med i den senaste Smakboxen med temat SOMMARGOTT. Om ni är intresserade av att testa på en låda eller två kan ni använda MALINSDINER som kod och få 20% på er första låda. Ni kan alltid säga upp prenumerationen om n i inte är nöjda. 






//Malin





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.