söndag 24 maj 2020

LIMEKYCKLING MED STING




Nu är det inte lång tid kvar innan jag går på sommarlov. Ja, eller semester om man hellre vill kalla det för det. Hur som helst ska det bli riktigt skönt, som det alltid är med ledighet och sommar. Men jag har haft en helt fantastisk första termin på Långavekaskolan, där jag började arbeta efter julledigheten. Till hösten ska jag och min kollega Hanna vara mentorer för förskoleklassen på skolan. Detta ska bli riktigt roligt och spännande! 6-åringar är ljuvliga små personer och jag ser fram emot att få spendera mina dagar med dessa små juvuler. 

Men vi dock några veckor kvar innan ledigheten och då även några luncher. Tur alltså att det blev en portion över av kvällen middag.

Limekyckling med sting
1kg kycklinglårfilé
1 gul lök
1 msk soja
1 msk kycklingfond
2-4 sambal oelek 
3 dl vatten
1 dl créme fraiche
1 dl grädde
2 vitlöksklyftor
1 lime, saft & cest
1 msk honung/dadelsirap
1-2 tsk torkad körvel
chiliflakes
flingsalt & svartpeppar

Skär kycklingen i bitar och bryn i olivolja, salta och peppra med svartpeppar och chiliflakes. När kycklingen fått lite färg tillsätts tunt klyftad lök och fräs ytterligare ett par minuter.

Därefter blandas soja, fond och sambal oelek ner och även 3 dl hett vatten. Låt sjuda i ca. 10 minuter. 

Tillsätt därefter créme fraiche och grädde och blanda i vitlök, limesaft, limecest, körvel och honung eller sirap. Låt nu grytan småsjuda på låg värme i ca. 20-25 minuter, för att låta såsen tjocka till sig lite. Smaka av såsen med salt, peppar och chiliflakes. 

Den här maträtten hoppas jag ni testar. Den är verkligen jättegod!

I går bakade jag focaccia till kräftorna vi åt och i kväll gjorde jag vitlöksbröd av resterna. Ett perfekt sätt för att undvika matsvinn. 




I Glommen med omnejd har vi nu tre krogar och i torsdags kväll cyklade vi till två av dem för drinkar. Lyxigt för oss i Glommen, som under höst och vinter annars får ta oss 1 mil till Falkenberg för krogliv. 




//Malin



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.