söndag 5 april 2020

HEMMAGJORD PAPPARDELLE & KRÄMIG KYCKLING MED CAMBOZOLA, GULA KANTARELLER & VALNÖTTER



Vilken dag va? Ljuvlig, i alla fall här i Glommen. Har dessutom haft en bra dag i min butik Annies stuga, vilket inte är en självklarhet nu när det förbannande viruset härjar. Ni vet väl om att butiken även har en webbutik, så ni kan alla gå in och kika. Kan ni inte göra det för min skull? Snälla! Kanske inte så att ni hittar något den här gången, men vem vet kanske nästa gång. Ni hittar stugan på nätet här www.anniesstuga.se

Jag har många matidoler, massor faktiskt. Följer många av dem på Instagram. En av dem är Zeina Mourtada. Hon är helt fantastisk! Hon har så många projekt på gång hela tiden och hennes mat ser helt fantastisk ut varje dag.  

Ni kan tro att jag blev stolt när hon tidigare i år valde ut mig som en av 10st matinstagrammare som hon tyckte förtjänade fler följare och uppmärksamhet. Japp, stolt som en påsktupp! 

Kvällens middag är inte ett av Zeinas recept, men jag inspirerades av en bild som hon lade upp på Instagram i dag. Så utifrån bilden satte jag samman kvällens recept och det blev hur bra som helst. 

Jag gjorde egen pasta, men det är inte nödvändigt. Men har ni aldrig testat tycker jag absolut att ni ska göra det. Det är lättare än vad man tror. Ni hittar receptet på pastan HÄR 




Krämig kyckling med cambozola, kantareller & valnötter
700g kycklinglårfilé
1 rödlök
3 dl gula kantareller (eller valfri svamp)
4 vitlöksklyftor
1 1/2 dl vatten
2 msk kycklingfond
2 msk soja
2 dl grädde
1 1/2 dl créme fraiche
100g cambozola
15 körsbärstomater
2 dl valnötter
1 näve ruccola 
flingsalt & svartpeppar

Strimla kycklingen, salta, peppra och bryn i smör. Tillsätt strimlad lök och väl avrunnen svamp (eller färsk). Fräs tills kyckling, lök och svamp fått lite färg och lägg sedan över i en gryta. 

Vispa ut stekpannan med vatten och tillsätt fond och soja. Häll på grädde, créme fraiche och skär ner cambozolan. Låt osten smälta ner, pressa i vitlöken och tillsätt 2/3 av de grovhackade valnötterna. Häll sedan såsen i grytan med kycklingen. 

Låt grytan småputtra på låg värme i ca. 10  minuter. Smaka av med salt och peppar och vänd till sist ner 2/3 av de halverade tomaterna. 

Blanda därefter försiktigt samman såsen med den nykokta pastan. Pastan skall vara lite al dente då värmen från såsen kommer att göra att pastan fortsätter att mjukna. 

Servera på ett stort fint fat och dekorera med ruccolasallad och halverade tomater. Strö även över lite riven parmesanost och grovhackade valnötter.  







Kanske något för er att laga i påsk?


//Malin 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.