onsdag 4 januari 2017

HEMMAGJORD PASTA OCH EN TOKGOD KÖTTFÄRSSÅS

Ella bad i dag om köttfärssås som skolan gör den. Jag blev faktiskt inte förvånad, då köttfärssås är något som oftast gillas av elever på högstadiet. Brukar annars göra krämig köttfärssås, så som mamma alltid gjorde den hemma när jag var liten. Jag gillar ju allt med grädde, det är faktiskt så. Nu blev den här köttfärssåsen också väldigt bra, även utan grädde, så jag led inte alls under middagen. 




Köttfärssåsen är dock bara en del av middagen och en liten sådan om man jämför med pastan. Den hemmagjorda pastan är det centrala och just nu mitt nya dille. Fick nämligen en pastamaskin i julklapp och har redan använt maskinen tre gånger. Vad som är väldigt bra med den är att den är lättrengjord. Man penslar endast bort överflödigt mjöl och pastarester. Värre är det med vår juicecentrifug som har många delar som ska diskas. Det blir därför inte så svårt att plocka fram och använda den. Kan tyvärr inte säga detsamma om juicemaskinen alltså...




Receptet på pastan är Paolo Robertos recept och som det känns nu, det enda recept jag kommer att använda mig av. Verkligen en toppenrecept och degen blev smidig och lättarbetad och smakade jättegott!

Paolos pastarecept
3 dl vetemjöl
3 dl durumvete
2 ägg
2 äggvitor
2 msk olivolja
2 tsk salt
lite vatten

Vispa ihop ägg, äggvitor och salt.

Häll mjölet på en arbetsyta och gör en grop i mitten. Tillsätt de vispade äggen.

Blanda snabbt samman med en gaffel eller med fingrarna tills allt kan samlas ihop till en degklump. Tillsätt olivoljan. Om det behövs för att samla ihop torrt mjöl, fukta med lite vatten.

Knåda degen på en mjölad arbetsyta cirka 15 minuter. Arbeta degen tills den är jämn och elastisk.

Om degen känns kladdig arbeta in ytterligare lite mjöl. Lägg degen i en plastpåse och låt den vila i kylskåp i 20-30 minuter.¨

Nu är degen klar att användas. Antingen att den kavlas ut tunt och används som önskas eller att ni nu plockar fram pastamaskinen och kör den därigenom. 

Dagens pasta är jag lite osäker på vad den här kallas, men kanske tagliolini. 

Fettuccine

Fettuccinen vi åt i förra veckan tillsammans med tomatsås och tilltugg

Den tredje pastasorten blev ravioli. Här fylld med hummer på nyårsafton. Recept kommer inom kort. 

Jag brukar aldrig skriva ner hur jag går tillväga vid just köttfärssås, men det gjorde jag i dag. Så här kommer mitt recept på köttfärssås som "skolan" gör den.


Köttfärssås
1 kg blandfärs
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
2 msk tomatpuré
1 msk soja
1 msk kalvfond
1 1/2 tsk franska örter
2 tsk torkad oregano
1 burk krossade tomater (Mutti)
1 burk vatten
flingsalt & svartpeppar

Finhacka lök och vitlök och fräs i smör. Tillsätt färsen och rör runt tills den är brynt. Tillsätt soja, fond och tomatpuré och rör tills allt blandats. Häll i krossade tomater, vatten och kryddor. Låt allt puttra på i 20-30 minuter. Smaka av med salt och peppar.





//Malin




2 kommentarer:

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.