torsdag 15 augusti 2019

KYCKLINGFILÉ TOPPAD MED RÖD PESTO, GJORD PÅ SOLTORKADE TOMATER


Pesto Genovese, är det något ni tycker om? Jag älskar det! Jag tror att det var i Madrid jag provade det för första gången. Jag var där som au-pair och den lilla pojken i familjen älskade "grön sås". Han åt pasta med grön sås typ varje dag. Men nu är det inte grön sås som det här inlägget handlar om, utan röd sås. Jag tycker nämligen också om är den här röda peston med soltorkade tomater. Den kan användas till både pasta och som i det här receptet, toppa kycklingfilé. Jag har tidigare även toppat lax med röd pesto, vilket är riktigt gott det också! HÄR hittar ni det receptet. 





Röd pesto
200g soltorkade tomater i olja
50 g pinjenötter
1 1/2 dl basilikaolja el. olivolja
2 stora nävar riven parmesanost
1 vitlöksklyfta
svartpeppar

Börja med att rosta pinjenötterna i en torr stekpanna. Mixa sedan pinjenötterna tillsammans med tomaterna och pressad vitlök, använd även oljan som tomaterna ligger i. Tillsätt därefter basilikaoljan och mixa vidare tills allt blandats samman. Häll upp i skål och rör ner grovt riven parmesanost. Dra några varv med pepparkvarnen och sedan är allt klart. 

Krydda kycklingfilén med flingsalt, svartpeppar och torkad basilika. Bryn i smör och lägg sedan upp i ugnsform. Täck kycklingen med röd pesto och baka i ugnen på 175 grader i ca. 20-25 minuter. Det allra bästa är att använda en köttermometer och kolla av innertemperaturen, som ska vara 72 grader. 

Till kycklingen serverade jag klyftpotatis gjord på sötpotatis, kall vitlöksås och en tomatsallad. 

Såsen är bara créme fraiche, pressad vitlök, torkad ramslök & svartpeppar. Denna såsen gör jag ofta och den passar till så många olika maträtter. 

Tomatsalladen innehåller förutom tomater även purjolök, basilika, hackad chili & vitlök i olja (e. sambal oelek), flingsalt & svartpeppar. 


Får be om ursäkt för kvalitén på bilderna. Hann bli mörkt utomhus. 




Smaklig måltid!


//Malin


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.