tisdag 23 april 2019

HÖGA CHOKLADMUFFINS MED APELSINSMAK

Nu börjar min baksäsong i stugan. Med stugan menar jag min inredningsbutik Annies Stuga i Glommen. Jag kanske tjatar, men vill ju att ni ska komma och hälsa på mig! När det blir fint väder och man kan sitta utomhus och fika så börjar jag att baka. I påskhelgen blev det hela fyra dagars utomhusfika för kunder. Jag bakade under dessa dagar både kardemummabullar, kärleksmums, spröda drömmar & chokladmuffins. Dessa muffins var väldigt uppskattade så nu får ni ta del av receptet. 




Höga chokladmuffins med apelsin
3 ägg
2 dl socker
4 1/2 dl mjöl
1 dl kakao
3 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
200 g apelsinchoklad
1 1/2 dl naturell matolja
2 1/2 dl mjölk
rivet skal och saften av 1 apelsin

Vispa socker och ägg vitt och fluffigt. Blanda sedan samman resterande torra ingredienser, innan de siktas ner i äggblandningen och försiktigt rörs samman. Tillsätt sedan olja, mjölk, apelsinsaft och apelsincest och blanda noga. Hacka chokladen grovt och vänd ner 2/3 av den i smeten. 

Fyll muffinsformar nästan fulla. Strö över det sista av den hackade chokladen. Använd med fördel en muffinsform för stadga. Av smeten blir det ca. 15st muffins. 

Baka i ugnen på 200 grader i ca. 15 minuter. 




Till helgen, om det blir sol, kommer jag att baka med rabarber.



//Malin





2 kommentarer:

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.