måndag 18 februari 2019

FYLLT BRÖD MED MOZZARELLA, PARMESAN, SOLTORKADE TOMATER & OLIVER



Jag har lite svårt för att vara helt ledig en dag. Får nästan lite krypningar av det, men saknar ändå att inte vara ledig så vidare ofta. Konstigt! Jag arbetar 7 dagar i veckan, 3,5 dagar i skolan och resten i min lilla inredningsbutik Annies stuga. Jag tycker det fungerar väldigt bra. Nu har jag en del roligheter inbokade i vår, vilket betyder att jag måste hålla stugan stängd en del. Det är så klart tråkigt, men får hoppas att mina kunder har förståelse för att jag behöver vara lite ledig. 

Första stängningen kommer nu, torsdag till söndag, då vi ska till Kläppen för lite skidåkning. Andra stängningen blir 8-10 mars och då ska vi till Öland. Vi ska nämligen åka och hälsa på Helena och Olof Elm och deras söta små flickor. Helena är innehavare av den fina bloggen Bara en kaka till. Det ska bli så mysigt att åka dit och hälsa på!

Tredje stängningen blir i påsk. Det är ju den stängningen som påverkar stugan mest. Det är över två helger och vid en tid då många är ute och åker och många som kommer ner till sina sommarhus och även campingplatser. Men jag och familjen ska då åka till Los Angeles! Wiii, jag ni fattar ju att jag är pepp! Det är så stort att jag ännu inte riktigt fattat det. Jag hade blivit väldigt glad om ni som varit i LA ger mig tips på bra matställen. Jag är inte intresserad av tips på dyra fancy restauranger, utan billiga hak blir bra. Billiga fräscha hak vill säga. Någon som har några tips??

Ja, nu tillbaka till min lediga dag. Det där med att få lite lätt panik av att vara ledig. Det som hjälper mot detta är att baka. Då går det några timmar och sedan får man dessutom något bra, gott, ur det hela. I dag trixade jag fram ett bröd fyllt med massa godsaker, vad sägs om det?

Fyllt bröd
50 g jäst
5 dl ljummet vatten (37grader)
6 dl durummjöl
6 dl vetemjöl
1 tsk salt

1 st mozzarellaboll
3 dl riven parmesanost
2 dl soltorkade tomater
1 dl oliver
1 tsk torkad oregano
1 tsk torkad timjan
3 msk olja (från tomaterna)
svartpeppar

Smula ner jästen i bunke. Häll över vattnet och lös upp jästen. Tillsätt mjölet lite i taget. Tillsätt så mycket som behövs för att degen ska lossna från kanten men ändå vara lite kladdig. Tillsätt saltet och låt degen jobba i maskin i ca. 6-8 minuter. Täck över degen och låt jäsa i ca. 45-50 minuter.




Under tiden degen jäser gör man fyllningen. Skär mozzarellan, oliver och tomater i småbitar. Blanda samman detta och tillsätt olja från tomaterna samt torkade kryddor och svartpeppar. 




När degen jäst klart delas den i tre delar. Varje del kavlas ut till en rektangel. Fördela 1/3 av fyllningen ovanpå och rulla sedan ihop till en rulle. Gör samma sak med all deg och låt dem sedan jäsa i ca. 30-40 minuter. Snitta därefter rullarna med vass kniv. 

Baka i ugnen på 200 grader (varmluft) i ca. 10-15 minuter. 




Break a leg!

//Malin






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.