söndag 10 februari 2019

CHICKEN KORMA Á LA MALIN




Jag har nog söndagar som min favoritmatlagardag faktiskt. Det hjälper att veta att Ella kommer hem dödshungrig från jobbet som simskoleassistent på Klitterbadet. Att hänga i en simbassäng i 3 1/2 h ger ett sug efter mat, men inte alls på att dricka vatten. Dessa timmar i bassängen gör att vattnet smakar bassängvatten, och det är klart inget man vill ha i magen. Inte för att jag serverar henne klorerat havsvatten, men ni fattar. 

Ni som följt mig länge känner nog till min svaghet för indisk mat och Lars inte fullt så starka entusiasm. Men kocken bestämmer maten, det är sedan gammalt. Saken är den att Lars gillar indiskt när jag gör det hemma, är mer bara det att det inte är hans favorit när det gäller mat på restaurang.

Chicken Korma á la Malin
1 kg kycklingfilé

Marinad
3 pressade vitlöksklyftor
2 msk färskriven ingefära
1 dl turkisk yoghurt
2 tsk tandoori masala
1 tsk paprikapulver
1 tsk gurkmeja
1 tsk salt

Blanda alla ingredienser och häll över kycklingen, som delats i bitar. Täck med plastfolie och låt marinera i minst 2 timmar. 

Kryddpasta
2 lökar
1 tsk hel kardemumma
1 dl jordnötter eller cashewnötter
5 msk turkisk yoghurt

Skiva löken och fräs i olja tillsammans med kardemummafrön och jordnötter. Fräs tills löken är mjuk och kardemummadoften kommit fram. Låt svalna helt och mixa sedan i mixer och tillsätt där också yoghurten. Kör tills såsen är slät.



Kormasås
1 lagerblad
4 kryddnejlika
1/2 tsk hel kardemumma
1 kanelstång
1 msk olivolja
kryddpasta
2 dl vatten
1/2-1 tsk salt
1 tsk korianderpulver
1 grön minichili
1tsk tandoori masala el. garam masala
1/2 dl grädde
Finhackad koriander

Fräs lagerblad, kardemumma, kryddnejlika & kanelstång i olivolja i några minuter. Tillsätt kyckling med marinad. När kycklingen fått färg runt om tillsätts kryddpasta och vatten. Låt småputtra tills kycklingen är klar, ca. 20-25 minuter. Tillsätt sedan salt, korianderpulver, masalakrydda och grön chili. Låt puttra på lite till och tillsätt sedan grädde. Låt koka upp igen och servera sedan maten till glada gäster. 



Vitlöksnaan 4 st

25g jäst
1 1/2 dl ljummet vatten, 37grader
1 tsk honung
1/2 tsk salt
1 msk olivolja
1/2 ägg
4 dl vetemjöl

Lös upp jästen i vattnet. Tillsätt honung, olja, salt & ägg. Rör ner mjölet lite i taget tills degen släpper från kanten. Låt degen jäsa till dubbel storlek, ca. 45 minuter. 

Forma till 4 bollar som man sedan kavlar ut till en oval kaka. Baka av antingen i stekpanna eller i ugnen. Jag använde min pizzasten, vilket var suveränt! I ugnen gäller het ugn, typ 250grader. 

När bröden är klara penslas de med smält smör med pressad vitlök i samt lite torkad ramslök. Mmmmm!

Receptet kommer från svt.se och programmet Profilerna. 




Till Korman serverade jag alltså, ris, vitlöksnaan och lite turkisk yoghurt. 


Smaklig måltid!

//Malin





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.