måndag 28 maj 2018

VIT PIZZA MED CHÈVRE, SPARRIS & FÄRSK RAMSLÖK


Förstår ni hur bra jag bor? Jag menar då inte enbart för att jag bor i Glommen, vilket är paradiset på jorden, utan även för att jag bor i Falkenbergs kommun. Falkenberg som fick White Guides pris för "Värt en resa". Det finns så mycket bra mat i här i Falkenberg och inte bara på restaurang och konditorier, utan även bra råvaror. En av dessa råvaror är Jeannettes sparris på Lilla Lis utanför Falkenberg. 

Jag blir tokig av köplust när jag kommer till Jeannette. Vill köpa på mig kilovis av sparris. Men jag får hålla mig och tänka att jag bara ska köpa dagsbehovet och istället åka dit igen när jag behöver mer. 





























Vad som är bra hos Jeannette är att man kan köpa sparris även om inte hon är hemma. Man tar och väger sin sparris och swishar in betalning. Ja, man får inte gå ut och skära sin sparris, utan Jeannette har redan skördat och sparrisen ligger redo i en liten röd bod på gården. 




Lite av sparrisen gick till pizza och inte vilket pizza som helst, utan förmodligen den bästa pizzan som tillverkat i det här hushållet. 

Pizzadegen är densamma som jag brukar använda, nämligen Leila Lindholms. 

Pizzadeg 2st
25 g jäst
1 1/2 dl ljummet vatten
1 tsk socker
1/2 tsk flingsalt
1/4 dl olivolja
ca.3-4 dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke. Tillsätt ljummet vatten, salt, olja och socker och rör tills jästen lösts upp. Blanda ner mjölet lite i taget tills den känns redo. Spara lite till utbaket. 

Täck bunken med plastfolie och låt jäsa i ca. 45 minuter. 


När degen jäst klart delas den i två delar. Kavla ut till valfri form och bred ut créme fraiche på pizzan. Klicka därefter ut chèvre, lättast med den utan skal. Det går åt en rulla utan skal till en pizza.

Skär sedan sparrisen i hälften på längden och placera ut. Strö över strimlad färsk ramslök och även lite torkad ramslök. Har man inte färsk ramslök kan man använda gräslök eller kanske salladslök.  

Baka i ugnen på 250grader. När pizzan nästan är klar strös grovhackade valnötter över och när pizzan kommer ut ut ugnen ringlas lite flytande honung över hela härligheten. 








Pizzan var så god att jag nästan ville börja gråta...



//Malin



2 kommentarer:

  1. Åh jisses viken fin och god pizza. Getost och sparris är ju något av det godaste som finns, även om jag egentligen inte ska äta trådig mat som sparris. Ja Glommen är fint och du bor verkligen i en bygd av smaker och hantverk. Äkta rakt igenom! Kram!

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.