torsdag 22 mars 2018

ÖRTKRYDDAD QUORNFÄRSSÅS

Jag är faktiskt sjukt stolt just nu. Ja, stolt över mig själv faktiskt. Har sedan början av februari gått ner 5,5kg. Det var liksom dags, lite så funkar jag. Moffar tills jag känner att gränsen är nådd, då tar jag tag i mitt ätande. Ska inte säga att jag är nån jojobantare, men går lite upp och lite ner. Jag kände också att en viktnedgång skulle vara bra inför min njurdonation som blir om bara några veckor. 

Jag älskar verkligen mat. Jag tänker mat hela tiden, från morgon till kväll. Mitt instagramflöde består av andra foodies och jag lever för att äta. Sååå därför vill jag inte äta tråkig mat. Inte någon gång faktiskt. Jag lider i skolan när maten där inte smakar som jag hade hoppats. Ofta är det bra mat, men ibland är det för trist för att ens låtsas tycka om det. 

Jag testar den här gången att följa Viktväktarnas tips och råd för viktnedgång, och det funkar. Jag räknar mina pp och lider inte det minsta. Ni som följer mig vet att maten jag äter inte är någon "lida-mat". På fredags- och lördagskvällar räknar jag inte alls, utan äter och dricker det jag känner för. Även lördagsgodis går ner, kan inte vara utan det. 

Mitt lilla mål med att äta mer vegetariskt funkar väldigt bra in i viktväktartänket. Då kostar det inte så mycket i pp och det blir pp kvar till tillbehören. Som i kväll kan jag med gott samvete äta en stor portion spaghetti till min quornfärssås, eftersom hela pannan sås bara blir 1pp. 



Quornfärssås 1pp
300g quornfärs
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 tsk olivolja
2 msk tomatpuré
3 tsk ljus soja
400g krossade tomater
400g vatten
1 msk kycklingfond (el. grönsaksfond)
1 msk torkad oregano
2 tsk torkad timjan 
2 tsk torkad basilika
flingsalt & svartpeppar
färsk basilika

Finhacka lök och vitlök och fräs snabbt i olivoljan. Tillsätt frusen quornfärs och rör om. 



Blanda i tomatpuré, soja och krossade tomater. Fyll den tomma tomatkonservburken med hett vatten och fond och häll i stekpannan. Krydda med örter, salt och peppar. Låt såsen småputtra i ca. 10-15 minuter på låg värme. 

Så, nu är det klart att servera med nykokt pasta och lite basilika. 





Smaklig spis!

//Malin




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.