söndag 10 december 2017

SERRANOLINDAD KYCKLINGFILÉ MED BALSAMICOSÅS & HEMMAGJORD PASTA

I veckan blev jag påmind om den här maträtten av min kollega. Han satt och mumsade i sig den, samtidigt som jag åt en storkökssoppa. Lite lätt avundsjuk med andra ord. Sedan blev jag ju då tvungen att planera in att göra just detta hemma. En riktig Arla-klassiker som jag gjorde ganska ofta förr, men var nu ett tag sedan. Riktigt riktigt gott!



Serranolindad kycklingfilé med balsamicosås
1 kg kycklingfilé
Serranoskinka
4-5 tsk torkad oregano
3 dl grädde
3 msk balsamvinäger
2 msk kycklingfond
3 vitlöksklyftor
salt & svartpeppar

Dela ev. filéerna i halvor, om stora. Krydda kycklingfiléerna med oregano, salt & svartpeppar. Bryn filéerna i stekpanna. Vira därefter serranoskinka runt filéerna och lägg i ugnsform. 

Vispa ihop grädde, balsamvinäger, fond & vitlök och häll över kycklingen i formen. 

Ställ in i ugnen på 225 grader i ca. 20-25 minuter. Håll gärna koll med stektermometer. 

Till den här maträtten tycker jag att färsk pasta passar alldeles förträffligt. Kan ni inte göra egen, så finns det bra att köpa i en kyldisk nära dig. 

Receptet på pastan hittar ni HÄR




Trevlig 2:a Advent kära vänner!


//Malin




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.