tisdag 21 mars 2017

SPETSKÅLSWOK MED SOJAMARINERAD RYGGBIFF



Jag älskar mat! Ja, vad skulle man göra utan möjlighet att laga mat, god mat. Jag kan gå en hel dag och planera vad jag ska laga till kvällen. Är verkligen dagens höjdpunkt. Det är däremot inte alla dagar som jag lagar varm mat. Vissa dagar finns inte tiden och då äter vi smörgås eller något annat lätt. Det går bra det också. Jag är uppväxt på smörgåsmiddagar alla dagar utan fredag och lördag, då det i stället blev något riktigt gott! 

Jag tycker inte heller om att laga all mat. Jag hatar till exempel att laga lunch på lediga dagar. Det är det absolut tråkigaste som finns. Jag har dessutom alltid stugan öppen och lunchen ska hinnas med mellan kunder. Nä, då blir det ofta korv med bröd eller rester. 

Kvällen middag var fantastisk god! Biffen var så mör och god. Var bara försiktig så inte biffen översteks. Den kan vara mediumstekt eftersom det är nötkött. 

Spetskålswok med sojamarinerad ryggbiff
500 g ryggbiff
1/2 dl solrosolja

Marinad
1 dl ljus soja
2 vitlöksklyftor
1 cm ingefära
1/2 röd chili

2 vitlöksklyftor
1 cm färsk ingefära
1/2 röd chili 
3 salladslökar
1 spetskålshuvud
1 röd paprika
100 g sockerärtor
1/2-1 dl ljus soja
chiliflakes

Marinad:
Strimla biffen, skär vitlök och chili tunt och finhacka ingefäran. Blanda samman i skål och häll över soja. Låt stå i minst 30 minuter. 

Förbered nu även resten av chilin, vitlöken och ingefäran på samma sätt som till marinaden. Strimla även salladslök och spetskål. Paprikan och sockerärtorna delas i lagom bitar. 

Hetta upp olja i en wokpanna och bryn den strimlade biffen. Den bör inte bli helt genomstekt. Lägg sedan den åt sidan.

Hetta upp ytterligare lite olja och fräs chili, vitlök och ingefära. Tillsätt därefter resterande grönsaker och lite mer soja. Strö över lite chiliflakes. Vänd runt tills dess att kålen mjuknat. Blanda då i ryggbiffen och blanda runt. 

Servera tillsammans med jasminris. 




Jippi, har lunchlåda till i morgon!


//Malin



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.