söndag 25 september 2016

MIN SEMESTERVECKA PÅ KARPATHOS OCH HOTELLET AEGEAN VILLAGE

Är nu tillbaka i vardagen hemma i Glommen igen efter en helt makalöst bra vecka på ön Karpathos i Grekland. Vi åkte tillsammans med Lars föräldrar och syster med pojkvän och barn. 11 personer var vi som njöt av sol, god mat och dryck.

Hade inte hört talas av Karpathos alls innan denna resan. Ön är liten, bara 5 mil lång. Precis lagom tycker jag nu så här i efterhand. Hotellet heter Aegean Village och jag rekommenderar det starkt!

Vårt rum med uteplats precis intill poolen

Hotellet har 48 rum och alla med havsutsikt. Vårt rum hade "begränsad havsutsikt" men vi anser att vi hade utmärkt havsutsikt. Rummen är fina med en liten kitchenette bakom garderobsdörrar. Vårt rum hade en upphöjd Karpatiansk dubbelsäng, en soffa och en bäddfåtölj. Toaletten var fräsch med dusch. Som på många andra grekiska öar får man inte spola ner papper i toastolen, utan måste lägga i en papperskorg. Rummen städas varje dag, så det gick bra.

Vi hade inga måltider, men i efterhand hade jag velat ha frukost. Det finns en frukostmeny att välja bland och allt verkade bra. Vi åt frukost på rummet. Det finns ett litet Mini market på hotellet med det mest nödvändiga.

Hotellets resturang var över förväntan. Vi åt lunch där alla dagar. Priserna på lunchen låg mellan 7-10 euro. Stora portioner och riktigt riktigt gott! Pommesen med oregano var en favorit, kanske de bästa pommesen jag ätit någonsin.

Mediterranean Club sandwich och Klassisk Club sandwich

Spagetti Carbonara och rosé. Rosévinet var riktigt gott och kostade 30kr.

Hotellets ägare bor i Aten under vintern och kocken var handplockad därifrån. Vi åt middag på hotellet 2 kvällar. Riktigt fin mat! Minuset var servicen på kvällen. Endast 2 personer arbetade med order, servering och bar. Detta gjorde att man fick vänta lite. Hade väl varit ok om man bara fått beställt dryck, men det gjordes samtidigt som maten skulle beställas.

Hotellet har en pool och en liten barnpool. Är van att behöva stressa på morgonen för att få solstolar, men det behövdes inte här. Var många tomma hela dagarna. Hotellet hade, när vi var där, flest vuxna gäster och de flesta besökte nog någon av de 5 stränderna i närheten av hotellet. Vi hade 4 barn med oss och vi kände då och då att detta störde de andra gästerna. Inte för att våra barn var stökiga, men det hörs när barn badar i pool.

Gillar att vara först vid poolen...

Utsikten från hotellet kan jag vänja mig vid.

Nedanför hotellet finns en fin liten stenstrand med solsängar. Vill man ha plats där får man vara väldigt tidig. Där paxas sängarna tidigt.

Vattnet är riktigt klart och vi snorklade flera gånger om dagen.

På gångavstånd från hotellet fanns det även ett gäng restauranger, absolut tillräckligt. Vi åt på restaurang Calypso 3 ggr under veckan. En familjär restaurang som ligger på gångavstånd från hotellet.

På Calypso firade vi svärfar på födelsedagen och även svärmors kommande 70-årsdag. Vi överraskade jubilarerna med tårta, som var förbeställd.

Vi hyrde bil en dag, den enda dagen med dåligt väder. Vi hade tur eftersom vi först planerat utflykt dagen innan, men då fanns inga lediga hyrbilar...

Restaurangen i byn St. Nikolaus där vi tyvärr inte åt. Var för tätt inpå frukosten. Men ägaren till hotellet vi bodde rekommenderade restaurangen. Det var hand favoritrestaurang på ön. Färsk fisk fiskad av ägarna till stället.

Bergsbyn Olympos med många små hantverksbutiker och smårestauranger. Köpte med mig olivolja, oliver, honungsrom, timjanshonung, timjan och oregano.

Soluppgång på Karpathos

Amopi och Aegean Village
Mor och dotter

Pizza Bolognese från Four Seasons

Sista kvällen åt vi pizza på stranden. Nästan den mysigaste kvällen faktiskt.

Ludvig & Ella

Planerar ni en resa till Grekland, tycker jag absolut att ni ska fundera på Aegean Village Hotel & bungalows. Jag hoppas verkligen kunna återkomma dit snart igen.