söndag 25 september 2016

BIFTEKI OCH SEMITORKADE KÖRSBÄRSTOMATER


Går fortfarande i lite semestermood här hemma, och vädret hjälper ju faktiskt till en hel del. Hösten kommer inte att kännas så hemskans lång, när det i slutet av september är runt 20 grader varmt ute. Om man då samtidigt äter greklandsinspirerad mat, så är man snabbt tillbakaflyttad i både tid och rum. 

När vi, på semestern, besökte bergsbyn Olympos köpte jag produkter från ön, både olivolja, oliver, timjanshonung, torkad oregano och timjan. Lars köpte även honungsrom, mer hans intresse än mat... Romen dracks upp dagen efter, då semesteralkohol har en tendens att smaka bäst på plats. 

I den här maträtten fick jag använt mig av allt det jag köpte. De små oliverna strösslades på toppen. 

Bifteki 8st 
1 kg nötfärs
1 liten rödlök
2 vitlöksklyftor
1-2 ägg
4 tsk oregano
4 tsk flingsalt
nymalen svartpeppar
150 g fetaost

Blanda köttfärsen med finhackad lök och vitlök. Blanda ner kryddor, salt och ägg. Dela fetaosten i bitar och forma färsen runt om. Stek biffarna i smör och olivolja i stekpanna. Jag valde att låta biffarna bli klara i ugnen. 


Ugnsrostad oreganopotatis
1 kg Gourmetpotatis
1 msk olivolja
2 tsk timjanshonung
2 tsk torkad oregano
flingsalt & nymalen svartpeppar

Dela potatisen i halvor och lägg i skål. Häll på oljan och därefter honungen. Blanda runt och tillsätt sedan oregano, salt och svartpeppar. Lägg på bakpappersklädd plåt och rosta i ugnen på 225 grader i ca. 30-35 minuter. Vänd potatishalvorna efter halva tiden för att få jämn färg. 

Kall timjanssås
2 dl créme fraiche
2 tsk timjanshonung
2 vitlöksklyftor
2 tsk torkad timjan

Pressa vitlök i créme fraiche och tillsätt honung. Smaka av med salt och nymalen svartpeppar. 



Jag är så glad över mina tomater. De bara fortsätter att komma och de är så goda! Har till och med ätit flera direkt från busken, trädet eller vad det nu kallas. Min favorit av de vi har är Sweet Orange cherry. Jättegoda och nästan söta som gotte. Vill dock förtydliga att tomater inte ÄR gotte, utan grönsaker så bara nästan...

Gjorde idag soltorkade tomater för första gången, eller ugnstorkade är ju mer sant. Frågan är dock hur många av de soltorkade tomaterna som finns i handeln som faktiskt är soltorkade. Inte så många tror jag. 

Semitorkade (ugnstorkade) tomater
5 dl körsbärstomater
3 kvistar färsk rosmariin
3 vitlöksklyftor
flingsalt & nymalen svartpeppar

Dela tomaterna i halvor och lägg på bakpappersklädd plåt med snittytan uppåt. Strö över flingsalt och tunt skivad vitlök och några kvistar färsk rosmarin. 



Ställ in i nedre delen av ugnen på 100 grader i ca. 5-6 timmar, beroende på hur hårda tomater man vill ha. 

Om det blir tomater över så går det utmärkt att lägga i glasburk och hälla över olivolja. Sätt locket på och spara i kylskåpet till nästa måltid. 



Ha en trevlig vecka!


//Malin



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.