onsdag 22 juni 2016

INLAGD STEKT MAKRILL - GUDAGOTT!

Lars mormor Annie bodde i huset vi bor nu. Hon dog 2001, men finns fortfarande med oss på flera olika sätt. Min dotter heter Ella Annie Maiken, min lilla gårdsbutik heter Annies Stuga och svärfars båt heter Annie. Flera gånger i veckan nämns hennes namn, en ganska fin hyllning tycker jag. 

Båten Annie, inte boten Anna, märk väl. Ja, båten Annie sjösattes idag i Glommens hamn. Den drogs igår kväll ner från vår trädgård, där den vintervilat, till hamnen några 100 meter från huset. Det dröjde sedan inte länge innan svärfar Sven-Ove styrde ut skutan, eller snipan till pricken för årets första makrillfiske. Ingen är gladare än jag över det, eller jag är en av de glada som har turen att få ta del av fångsten utan att för den delen tvingas hänga sjösjuk över relingen. Det där med båtliv är inte min "cup of tea". Är ingen infödd glommabo, tänker för evigt skylla på det. 

Svärfar kom förbi efter fisket och frågade om jag ville ha... Så klart jag ville! Han hade dock inte hunnit rensa och filéa, vilket jag alltid överlåter till Lars. Han är ju faktiskt glommabo och måste hålla sina knivkunskaper vid liv. 




Men svärfar var snäll och tog tillbaka dem, för en stund senare komma ner med fina filéade filéer i en påse. Tackar! Eftersom jag lovat barnen tacos i dag och att vi i morgon ska hem till vänner, så fick det bli inlagd stekt makrill av fisken. Det på en knäckemacka med Hellmanns majonnäs är allt annat än äckligt kan jag meddela. Dessa 8 filéer kommer inte räcka länge, så jag hoppas att svärfar snart ska ut på det stora blå igen.





Inlagd stekt makrill
8 makrillfiléer
ströbröd
vetemjöl
2 ägg
1/2 dl dill
salt & peppar

Ättikslag
3 dl vatten
2 dl socker
1 dl ättikssprit 12%
15 kryddpepparkorn
1/2 rödlök
1/2 gul lök
1 dl hackad färsk dill

Salta och peppra fisken. Finhacka dillen och klappa in den i fisken. Vispa upp äggen och lägg vetemjöl på en tallrik. Vänd fisken i mjölet, därefter äggen och strö tillsist över ströbröd. Stek i rikligt med smör till fisken är klar och har fått fin gyllene färg. Låt svalna. 

Koka upp vatten, socker och ättikssprit. Småkoka tills allt socker lösts upp. Tillsätt krossade kryddpepparkorn och skivad lök. Låt svalna. Tillsätt hackad dill, men spara till att strö över toppen på den färdiga fisken. 

När fisk och lag svalnat lägg makrillen i en låda och lagen hälls ovanpå. Tryck till lite så att fisken täcks av lagen. Strö över rikligt med färsk hackad dill och ställ kallt för att svalna ytterligare och för att fisken ska få gosa till sig i lagen. 

Tänk er detta som antingen nattamat på midsommarafton eller som en liten förrätt under dagen. Väldigt passade midsommarmat i alla fall. 


Ser fram emot min frukostmacka!


//Malin


Ps, Heja Zlatan och Sverige! 







4 kommentarer:

  1. Hur länge håller det i kylen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,

      Osäker faktiskt då den aldrig brukar få ligga där så länge hos oss. Vi äter upp den inom ett par dagar. Men jag tror, om den ligger helt täckt av spad, att det kan ligga minst en vecka. Det om man inte rört vid den med fingrar och som sagt, ligger helt täckt i lag.

      Kram kram

      Radera
    2. Detta recept lät supergott. Johan fick en massa makrill igår så detta recept ska jag prova ikväll! 😉

      Radera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.