torsdag 19 maj 2016

RABARBERKAKA I LÅNGPANNA MED HALLON OCH KARDEMUMMA



Är så glad över mina rabarber jag har i trädgården, men det är inte så mycket. Vet dock att min mor och far har hur mycket som helst, så tar det slut här hämtar jag mer där. Bra va! Jag är ju ingen sylta och safta-tjej, utan mina rabarber går mest åt till kakor. Jag gjorde i och för sig en chutney förra veckan, men det är så långt jag sträcker mig. 

Långpannekakor är en toppenuppfinning, ofta lätta att baka och blir många bitar. Den här godingen är god som den är eller med lite grädde, glass eller vaniljsås. Mina kollegor får klara sig med enbart kaka i morgon, om inte nån läser detta och tar med lite vaniljsås... 

Rabarberkaka med hallon och kardemumma
3 ägg
4 dl socker
200 g smält smör
8 dl vetemjöl
1 msk bakpulver
2 krm vaniljpulver
1 tsk stött kardemumma
1/2 tsk kardemummapulver
4 dl mjölk

4 dl rabarber
2 dl frusna hallon
1/2 dl pärlsocker
1/2-1 tsk stött kardemumma

Sätt ugnen på 200°. 

Vispa ägg och socker vitt och pösigt med elvisp. Smält smöret, låt det svalna. 




Blanda mjöl, bakpulver, stött kardemumma, kardemummapulver och vaniljpulver. Rör ner det smälta avsvalnade smöret i äggsmeten. Vänd ner mjölet och vispa hastigt i mjölken till en slät smet. Häll smeten i en långpanna med bakplåtspapper. Strö rabarber och frusna hallon ovanpå. Blanda pärlsocker och stött kardemumma och och strö det över kakan. Grädda i mitten av ugnen ca 25 minuter. Känn efter med sticka så kakan är färdig inuti. 

Ursprungsreceptet kommer från Arla.se, men jag gjorde några små förändringar. 




I morgon är det fredag!

//Malin


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.