onsdag 18 maj 2016

KÅLPUDDING - BÄSTA HUSMANSKOSTEN ALLA KATEGORIER



Min kollega undrade lite över hashtaggen jag valde till inlägget på insta, nämligen #kålmask. Men det är ju det är jag är och därför känns taggen helrätt för mig. Kålpudding äter jag då och då men kåldolmar, en annan favorit, åt jag senast när jag var i London och jobbade 1998. Inte så att jag åt det på en restaurang, utan en av tjejerna jag bodde tillsammans med hade besök av sin föräldrar och mamman tog då med sig nedfrusna kåldolmar. Kan ni förstå lyckan att efter 3 månader med skitmat få bästa husmanskosten i form av hemmagjorda kåldolmar. 

Kålpudding
900 g nötfärs
1 ägg
1/2 rödlök
1 1/2 dl grädde
3 tsk salt
3 tsk fransk senap
1/2-3/4 färsk vitkålshuvud (beroende på storlek)
svartpeppar & vitpeppar

Finhacka löken och blanda samman med färs, grädde, ägg, fransk senap, salt och svartpeppar. Strimla kålen och fräs den mjuk i rikligt med smör. Salta och peppra kålen lätt. 

Lägg hälften av kålen i botten av en ugnsform. Forma köttfärsen som en stor biff ovanpå och toppa med resterande kål. 



Ställ in i ugnen på 175 grader i ca. 45 minuter. 

Tag ut formen med färsen när nästan all tid gått och häll av vätskan som blivit. Häll vätskan i en kastrull. Detta används sedan till den goda gräddsåsen. Ställ in kålpuddingen i ugnen igen för de sista minuterna. 

Gräddsås
2-3 dl spad från kålpuddningen
2 dl grädde
1 dl créme fraiche
2 tsk ljus soja
1 tsk kalvfond
salt & svartpeppar

Blanda samman alla ingredienser i en kastrull och låt såsen småputtra i ca. 10-15 minuter. Smaka av med salt och peppar.


Kåldolmar, kokt potatis, gräddsås och svärmors hemkokade lingonsylt = LYCKA!



//Malin










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.