torsdag 5 maj 2016

KÄRLEKSMUMS, MURREKAKA, FIFIRUTA, MOCCARUTA OCH SNODDAS - KÄRT BARN HAR MÅNGA NAMN



Detta är mitt favoritrecept på Murrekaka. Ja, det är det namn som jag väljer för den här kakan. Receptet kommer från mamma, och hon har i sin tur fått det av en gammal granne som heter Gerd. Så i mammas receptbok heter den till och med Gerds Murrekaka. Jag har skrivit in det dubbla receptet och det passar då till en långpanna i storlek 29x42cm. 

Skyndar ni er, så hinner ni kanske komma till min butik Annies Stuga i Glommen innan stängning. Där serveras nämligen den här kakan idag. 

Murrekaka
4 ägg
6 dl socker
3 dl mjölk
4 tsk bakpulver
3 msk kakao
300 g smält smör
9 dl vetemjöl

Vispa ägg och socker pösigt med elvisp. Häll i det smälta smöret och mjölken. Blanda samman resterande ingredienser och tillsätt under försiktigt vispning. Häll i bakplåtsklädd långpanna och grädda i ugnen på 225 grader i ca. 20 min. Känn efter med sticka om kakan är färdig.

Chokladfrosting
500g florsocker
1 dl smält smör
1 dl kallt kaffe
2 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
kokos att strö på toppen 

Smält smöret och blanda ner hälften av florsockret, kakao och vaniljsocker. Häll i kaffet och resterande florsocker. Blanda till en jämn smet. 
Bred frostingen på den avsvalnade kakan och strö över riven kokos. 

Jag lade till en liten extra kludd med frosting, just för att kakan blir så hög. Och vem gillar inte extra topping liksom...




//Malin





2 kommentarer:

  1. Mockarutor säger vi i Finland :) Så goda! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just ja, har hört det också. Är ju kaffe i frostingen, så det passar ju.

      Kram kram

      Radera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.