lördag 2 april 2016

SNURRAT SESAMBRÖD



Jag älskar att baka, verkligen älskar det! Men jag kan ju inte baka kakor och annat sött varje dag eller ens varje vecka, för det vill jag ju inte att familjen ska äta varje dag. Nog har jag tacksamma kollegor, men kanske finns en gräns även där. Bröd däremot kan jag alltid baka, går liksom inte att ha för mycket bröd. Bröd äts av barnen varje dag och kan jag då erbjuda hembakat bröd så känns det ju klart bra. 

Sötaste kommentaren apropå sötefika kläckte min kusins son, 6 år gammal, när jag kallade ner honom för mellis. "Haha, jag fattar! Macka först." Jag hade inte plockat fram annat än nybakat bröd på bordet. Han är van att få sötefika här, de gånger han kommer. Men inte den här gången alltså. 

Sesambröd 2 limpor
50 g jäst
50 g smör
5 dl mjölk
1 ägg
1 tsk salt
2 tsk socker
ca. 13 dl vetemjöl
sesamfrön

Smält smöret i kastrull, tillsätt mjölk och värm till fingervarmt. 
Smula jästen i degbunke, häll i lite av den ljumna vätskan och rör ut jästen. Tillsätt ägg, salt och socker och rör runt. 

Nu är det mjölets tur att gå i och det lite i taget tills det är en smidig deg som släpper från kanten. Bearbeta degen i ca. 5 minuter. 

Täck med bakhandduk och låt degen jäsa i ca. 40 minuter.


Ägg i degen gör den smidig och lättarbetad

När det är gjort är det dags att baka ut degen till fina limpor. Men först ska ni smöra/olja två brödformar och bröa med rostade sesamfrön. Rosta sesamfröna i en torr stekpanna. Var försiktigt så de inte bränns. 

Dela degen i två delar och rulla ut varje del till en lång korv. Vik på mitten och snurra delarna runt varandra. Lägg ner i brödformen. Låt nu bröden jäsa ytterligare en gång, ungefär lika länge som sist. 


Snurrade limpor toppade med sesamfrön

Pensla bröden med uppvispat ägg och toppa med rostade sesamfrön. Rikligt med rostade sesamfrön! 

Grädda bröden i ugnen på 200 grader i ca. 30-40 minuter. Låt bröden svalna något innan ni skär i det. Lite svårt att få till fina skivor annars. 


Perfekt rostebröd!


Det här brödet är extra bra för när det blir lite trist, och inte helt dagsfärskt, så är det kanon att rosta. 

Så! I väg och baka med er nu då! Blir ju perfekt till fikat. 





//Malin



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.