torsdag 31 mars 2016

FLÄTAD BLÅBÄR- & BJÖRNBÄRSPAJ



Påsklov den här veckan, hur trevligt som helst. Men eftersom jag har min lilla butik, Annies Stuga, så är jag egentligen bara helt ledig i två dagar. Då är det bäst att passa på att fika. Så i veckan fick jag fikabesök av min vän Annika och hennes barn, mina barns kompisar. Efter besöket på Stålboms blev jag sugen på att baka en blåbärspaj. Hade björnbär kvar i frysen sedan mor och fars plock i somras, så de fick gå ner de också. 

Blåbärs- & björnbärspaj
5 dl mjöl
225 g smör
1 msk socker
1/2 tsk salt
6 msk iskallt vatten

500 g halvtinade blåbär
200 g halvtinade björnbär
2 msk potatismjöl
2 dl ljust muscovadosocker

Mixa samman ingredienserna till botten. Eller om ni som jag tagit sönder er matberedare så går det lika bra att nypa ihop den för hand. Dela degen i två och plasta in delarna. Låt ligga i kylen minst 1h eller i frysen i ca. 30 minuter.

Kavla ut en av degbitarna på mjölat degbord. Lägg över plattan i pajformen och tryck ut den jämnt. 

Ställ i kylen en stund, medan du blandar ihop bären.

Blanda bären med potatismjöl och muscovadosocker. Häll bären i pajskalet. Skär bort överhängande deg, men lämna ca. 2,5 cm utanför runt om. 



Kavla ut den andra degbiten och skär sedan ut 10 stycken lika tjocka remsor. Lägg remsorna i rutmönster på pajen. Klipp bort överflödig deg, men lämna även här kvar ca. 2 cm. 

Vik nu upp kanten på botten och nyp ihop med remsorna. Pensla pajen med uppvispat ägg. 



Ställ in ugnen på 200 grader i ca. 40-45 minuter. Jag började med vanlig ugn, men ändrade till varmluft efter ca. 20 minuter. Går säkert bra med enbart vanlig ugn också. Blir pajen för mörk så täck med aluminiumfolie. 



Pajdegen är inte så söt, men det behövs inte för bären kompenserar upp det hela på ett utmärkt sätt. Med lite vaniljsås upptill så är man i pajhimmelen! 




Ha det gott!
//Malin




2 kommentarer:

  1. Jättefin paj :) Blåbärs paj är ju så gott. Hoppas du får en fin fredag. // Ramona

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.