lördag 9 april 2016

FLÄSKYTTERFILÉGRYTA SMAKSATT MED OLIVER, SOLTORKADE TOMATER OCH BASILIKA



I bland blir det bra, riktigt bra, och i går kväll var en sån gång. Jag får nog vara lite mallig och säga att det ganska ofta blir bra faktiskt. Brukar säga "Det här var gott, om jag får säga det själv. Och det får jag!". Tycker man får lov att skryta i lagom dos, lite härligt osvenskt. Eller vill man skryta massor så går det bra det också.

På fredagar äter vi lite senare eftersom jag har träning fram till klockan sju. Det blir då antingen hämtmat, något lättfixat eller något jag förberett tidigare under dagen. En gryta är då toppen! Bara att värma på och Lars fixar tillbehören. 

Den här grytan får en riktigt bra smak av soltorkade tomater, vitlök och annat gott. Grytan innehåller både torkad och färsk basilika, den färska vänds ner i slutet och detsamma med vitlöken. 

Fläskgryta med medelhavssmaker
1 st fläskytterfilé (el fläskfilé)
1 dl vatten
15 st små steklökar
15 st soltorkade tomater
2 dl oliver
2 vitlöksklyftor
2 msk torkad basilika
2 msk grönsaksfond
1 msk kinesisk soja
2 dl créme fraiche
2 dl grädde
färsk basilika
flingsalt & svartpeppar

Som förberedelser skärs köttet i medaljonger, löken skalas och tomaterna strimlas. 

Salta och peppra köttet och bryn i smör och olivolja. Tillsätt löken och låt fräsa med nån minut. Tillsätt vatten och vispa ur pannan mellan köttbitarna för att få med alla goda köttsmaker. 
Tillsätt torkad basilika, soja, fond, oliver och strimlade tomater. 

Häll på grädde och créme fraiche och låt grytan puttra i ca. 20 minuter på svag värme. I slutet pressas vitlöken i och färsk basilika vänds ner. Smaka av med salt och peppar. 

Innan servering strös lite extra färsk basilika på toppen tillsammans med några oliver och strimlade tomater. 





Jag serverade ugnsbakad blomkål och grillad sparris till grytan, men är ju gott med någon slags potatis upptill också. 





I kväll äter vi fjällröding med goda tillbehör. Längtar, för jag är hungrig!

//Malin





4 kommentarer:

  1. Låter som en gryta helt i min smak!

    SvaraRadera
  2. Detta bjuder vi på nästa helg bär det vankas kalas. Men hur mycket grädde o creme fraiche hade du? Nog glömt i receptet 😆

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men så tokigt! Nu är det åtgärdat. Vad kul att du kanske tänker laga grytan. Jättegod, åt den till lunch idag.

      Kram kram

      Radera
  3. Gula eller röda steklökar? :)

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.