onsdag 23 mars 2016

KRYDDIGA BANANMUFFINS MED KAFFEFROSTING



Låt mig klargöra mina känslor och åsikter om kaffe för er. Inte helt och hållet lätt faktiskt. Känner mig lite splittrad. Jag dricker nämligen inte kaffe, alltså varken svart kaffe eller kaffe med mjölk. Jag dricker dock kaffedrinkar utan problem. Även en vaniljlatte kan gå ner, när jag vill känna mig lite vuxen. Jag älskar doften av kaffe, framför allt nymalet kaffe. Jag tycker Marabous choklad med kaffesmak är den bästa av deras 70-procentiga chokladkakor. Äter med glädje bakverk med choklad, till exempel säger jag inte nej till en Tiramisú eller muffinsen på bilden. Så hjälp mig, tycker jag om kaffe? 

Kryddiga bananmuffins med kaffefrosting
2 ägg
2 dl socker
100 gr smält smör
3 mosade bananer
1/2 dl starkt kaffe
5 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1 tsk ingefära (pulver)
2 tsk kanel

Vispa ägg och socker pösigt i en skål. Rör ner smöret i smeten. Mosa bananerna och rör ner dem tillsammans med kaffet i äggsmeten. Blanda mjöl, bakpulver, bikarbonat, ingefära och kanel i en annan skål och rör sedan ner dem försiktigt i äggsmeten. 
Häll smeten i muffinsformar på muffinsplåt och grädda i 200 grader i ca. 20-25 minuter. Känn efter med sticka om muffinsen är färdiga. 

Kaffefrosting
Starkt kaffe
Florsocker


Blanda kallt starkt kaffe med florsocker till önskad mängd och konsistens. Garnera med kokosflingor.



Glad Påsk!
//Malin





3 kommentarer:

  1. Jag trodde att jag aldrig skulle börja dricka kaffe, tyckte bara att det smakade beskt. Men jag var som du gillade doften av kaffe och kaffe i bakverk är toppen. Sedan september i fjol har jag druckit kaffe och jag är barnsligt lycklig när jag har en kopp framför mig. Så gott, men det är stor skillnad på kaffe. Vi köper bönor och malar dem själv hemma. Jag tror att du tycker om kaffe :)

    Vilka fina och höga muffins du bakat. Kram och glad påsk!

    SvaraRadera
  2. Banan och kaffe, då bara måste man ju prova!

    Glad påsk kram Jenny

    SvaraRadera
  3. Ja i våra öron låter det som att du gillar kaffe i fast form och inte i flytande form, så länge den flytande inte innehåller % dvs. Easy peasy:)
    Här är ju en i detta köket som är kaffefantast, Håkan rostar numera kaffebönor i spisen och frågan är väl om det inte är det godaste kaffe vi druckit! Säkert ännu godare med en av dina muffinsar till koppen också!

    Kramar till dej, Malin

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.