måndag 28 mars 2016

BIFF MED LÖK ÄR ALLT ANNAT ÄN LÄBBIGT



 "Jag vill ha blommig falukorv till lunch mamma. Nåt annat vill jag inte ha. Jag hatar tomaten och fisken och spenaten och plättarna med lingonsylt. Fläsk - har vi för ofta. Lamm - smakar som kofta. Biff med lök är riktigt läbbigt..." 

Fast det är ju där de har fel. Biff med lök är allt annat än läbbigt. Vad som dock är läbbigt är att skiva löken. Jag klarar det inte utan att gråta och dessutom gör det så galet ont i ögonen. Men jag är inte den som ger upp, utan jag löser problemet. Easy peasy dessutom, bara att ta på skidglasögonen. Känns ju bra att kunna använda dem lite mer än under två dagar varje år. 





Inte en tår kom det och jag skalade och skivade ändå tre stora lökar.

Köttfärsbiffar
1500 g blandfärs
1 stor gul lök
2 ägg
2 dl vispgrädde
2 msk dijonsenap
1 msk salt
1 msk grönsaksfond
svartpeppar

Finhacka löken. Blanda färs med övriga ingredienser. Forma till biffar. Bryn biffarna i smör och olivolja. Antingen steks biffarna klara i stekpannan, eller så kan de gå klara i ugnen. Jag väljer oftast ugnen eftersom jag gör fler biffar än vad som får plats i en stekpanna. 

Stekt lök
2 gula lökar
1 rödlök
smör
olivolja
flingsalt & svartpeppar

Skiva löken tunt. Fräs på låg värme i rikligt med smör och lite olivolja. Löken ska bli mjuk, men inte brännas. Salta och peppra lätt. 



Såsen är väldigt viktig i en sådan här maträtt. Men det är tyvärr lite svårt att skriva ett exakt recept, men gör mitt bästa. 

Gräddsås
1/2 gul lök
2 dl vatten
2 msk grönsaksfond
2 msk ljus soja
2 dl grädde

1 dl créme fraiche
1/2 msk lingonsylt
salt & svartpeppar

Vispa ur stekpannan med vatten. Tillsätt finhackad lök, fond och soja. Låt småputtra några minuter. Sila av såsen och häll i kastrull. Tillsätt grädde, créme fraiche och lingonsylt. Jag försökte att bara få med vätskan i sylten. Smaka av med salt och svartpeppar. 

Stekt sparris smakade utmärkt till detta och kokt potatis för den som vill ha det. Ja, lingonsylt också så klart. 




Nu har jag en veckas påsklov, gött!

//Malin







1 kommentar:

  1. Alltså, fasen vad gott det är med hederlig, svensk husmanskost. Jag ÄLSKAR pannbiff med lök. Och SÅS! After ski-looken är också grym. Kram på dig!

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.