torsdag 17 mars 2016

CHOKLADDOPPADE SKUMBOLLAR PÅ MÖRDEGSBOTTEN



När det gäller de här kakorna så är jag lite mallig faktiskt. Lite så där osvenskt mallig, som säkert kan reta någon av er. Men känner att jag inte kan bry mig mindre, för Roy Fares kommenterade faktiskt dessa skönheter på Instagram! Japp, därav malligheten. Det är ju alltså Fares recept och jag taggade honom till bilden och han kommenterade med "Woow så fina!". En kommentar jag kommer leva på i alla fall i ett par dagar till. 

Som en bonus till kommentaren så var ju kakorna tokgoda och vrålvackra att se på. Ja, sa ju att jag skulle malla till mig ordentligt...

Jag hade äggvita över efter bean jag gjort några dagar tidigare och googlade då runt efter recept för att få göra slut på dessa. Är ju alltid åt det hållet det blir när det gäller äggvita. Sällan jag planerar något för äggvitan och äggulan blir över. 

Chokladdoppade mumsmums på mördegsbotten
Mördeg
200g smör
85g strösocker (1 dl)
4g vaniljsocker (1 tsk)
300g vetemjöl (4 1/2 dl)

Maräng
75g vatten (3/4 dl)
170g strösocker (2 dl)
75g glykos (1/2 dl)
110g äggvita (3-4 st)
1 1/2 st gelatinblad

Garnering
400-500 mörk choklad
2 msk rapsolja
kokos, strössel, torkade jordgubbar, vit choklad

Mördeg: Arbeta ihop alla ingredienser till en deg, plasta och låt vila i kylen 30 minuter. Sätt ugnen på 180 grader. Kavla ut degen på ett lätt mjölat bord 3 mm tjock och stick ut runda kakor i önskad storlek. Lägg över på plåt med bakplåtspapper och grädda mitt i ugnen 180 grader i 10-12 minuter eller tills kakorna fått en fin gyllenbrun färg. Ta ut och låt svalna helt.

Skumfluff: Lägg gelatinbladen I en skål med kallt vatten. Koka vatten, strösocker, glykos I en kastrull till 121 grader. Under tiden vispar du äggvitorna till en fast maräng. När sockret nått sin temperatur häller du det över marängen med tunn stråle medan du vispar på elvispen på max hastighet. Fortsätt vispa sedan marängen tills den känns ljummen och fast. 





Ta upp gelantinbladen från vattnet och smällt lite lätt I en skål I mikron, blanda I lite maräng I det smälta gelantinet och sedan vänder du i allt i resterande maräng. Spritsa ut önskad form med sprits och tyll på kexen och stoppa in I frysen 2 timmar.






Smält choklad över ett vattenbad och tillsätt rapsolja. Doppa varje mums mums och lägg över på ett galler, strö över valfri topping och låt chokladen stelna I kylen.






I morgon är det fredag, igen!

//Malin




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.