tisdag 23 februari 2016

KYCKLINGDUMPLINGS OCH VIETNAMESISK NUDELSALLAD MED RÄKOR



Asiatisk mat ligger verkligen i topp när det gäller favoritmat här hemma. Två helger på raken har vi ätit det nu. Så galet gott och fräscht! Koriander är just nu min favoritkrydda. Stoppar ner det både här och där. Osaltade cashewnötter och koriander är förresten tokgott tillsammans. Det upptäckte jag när jag hade koriander och cashewnötter kvar på skärbrädan efter jag gjort klart nudelsalladen. 




Kycklingsdumplings
400 g kycklingfärs
2 salladslökar
1 röd chili
1 cm ingefära
2 vitlöksklyftor
1 lime saften
1/2 msk fisksås
1/2 msk sesamolja
1 msk ljus soja
1/2-1 kruka koriander
svartpeppar

Skölj salladslöken noga och strimla fint. Finhacka chili och vitlök. Riv eller finhacka ingefäran och blanda ner limesaft, soja, fisksås och sesamolja. Tillsätt hackad koriander och nymalen svartpeppar. Blanda sedan allt hack med kycklingfärsen. 





Nu hade jag tänkt visa en bild på wontonplattorna, men det glömde jag. Man kan göra sin egen deg och plattor, men jag hittade tunna färdiga plattor i Ludvika i julas. Vet inte om det finns i Falkenberg nu när den asiatiska affären är nedlagd. Om någon hittar plattor här så får ni gärna berätta det för mig. 

Färsen läggs i mitten av degplattan och kanterna penslas med uppvispat ägg. Vik ihop och tryck till. 



Jag ångade hälften av dumplingsen och stekte hälften. För att inte dumplingsen ska fastna, så läggs vitkålsblad eller salladsblad i bambukorgen. Korgen placeras över en kastrull med kokande vatten och dumplingsen får ånga i ca. 10-12 minuter. 




Häften stekte jag i rapsolja i stekpanna. När de fått fin färg på en sida hälls lite vatten i pannan så att godingarna täcks till häften och bräseras. Sänk värmen lite så det inte stormkokar. När vattnet försvunnit är dumplingsen klara att avnjutas! 




 Till dumplingsen gjorde jag två dippsåser. Så goda att man nästan kan äta dem med sked. Den bortre skålen innehåller Sweet chilisås. 


Dippsås (mörk)
3 msk ljus soja
1 msk socker
1 tsk sesamolja
1 tsk risvinäger
chiliflakes

Blanda samman alla ingredienser och dippa på!

Dippsås (ljus)
1 vitlöksklyfta
1 schalottenlök 
1 röd chili
2 msk risvinäger
2 msk fisksås
2 msk färsk limesaft (1 lime)
2 tsk kokossocker

Finhacka vitlök, lök och chili. Blanda med resten av ingredienserna och ställ kallt i väntan på att dumplingsen blir klara. 


Receptet på salladen hittade jag på din fina bloggen Lilla matdériven. Jag fick ändra lite i receptet, men det bara för att jag inte hade alla ingredienser hemma. Nudelsalladen är verkligen hur god som helst och påminner om smakerna i färska vårrullar, men går snabbare att tillaga. Toppen ju!

Vietnamesisk nudelsallad
200g äggnudlar
1/2 gurka, skuren i tunna strimlor
2 morötter, skurna i tunna strimlor
500 g oskalade räkor 
2 dl rostade cashewnötter, grovt hackade
3 salladslökar, tunt skivade
1 dl färsk koriander, grovt hackat

Dressing
2 vitlöksklyftor, finhackade alt. rivna
4 cm ingefära, finhackade alt. riven
1 tsk sambal oelek
4 msk fisksås
2 msk pressad lime
4 msk vatten
2 msk muscovadosocker

Rör ihop ingredienserna till dressingen och låt dra i minst 10 min.
Därefter tillagar du nudlarna enligt paketet. Skölj dem i kallt vatten. Skala räkorna. Hacka och skiva resten av ingredienserna. Blanda ihop räkor, nudlar, morötter, gurka, sallad, och tillsammans med såsen. Toppa salladen med cashewnötter och strö över koriander. 

Salladen är supergod att servera kall, så går bra att förberedas. Vänta då med cashewnötter och koriander tills precis innan servering.  



Jag och min dotter Ella har tillbringat några dagar i Malmö hos min kusin Kajsa. Kan numera kallas en tradition, då vi gjorde samma sak förra året. Precis som förra året besökte vi även Köpenhamn och framför allt Torvehallarna. Vi har ätit och druckit gott i dagarna tre. Riktigt härliga dagar tillsammans med min prinsessa! <3 





//Malin



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.