måndag 8 februari 2016

GREKISK BUFFÉ DELUXE

Jag tycker det är roligt att ha temamiddagar. Vi kör inte alltid all in så vi skippade utklädnad. Det är ju i och för sig väldigt roligt, men inte nödvändigt vid varje bjudning. Nej, med temamiddag så menar jag en middag där alla maträtter kopplas till ett land, årtal eller en stil. Vi körde till och med tema på nyår i år, 70-talstema. Så roligt och där gick vi verkligen bananas. Jag åkte till Second Hand och köpte billigt brun porslin, klädde oss "snyggt" och åt snajsig 70-talsmat. Hur kul som helst!


Nyår 2015 i Sunnansjö, Dalarna. 

I lördags hade jag bestämt mig för grekiskt tema. Köpte en ny kokbok innan jul och i den hittade jag flera av recepten. Boken heter Buffé - Pajer, plock och en smak av Medelhavet och är skriven av Jennie Benjaminsson och Stina Patetsos. En jättebra kokbok med massor av fina recept. 



Eftersom jag jobbar i min butik Annies Stuga även lördagar och söndagar så är det en fördel med mat som kan förberedas. Det gör att tiden precis innan gästerna kommer blir mycket lugnare. 

Kycklingen lades i marinad redan i torsdags och resten av maten fixade jag under lördagen, mellan kundbesöken i butiken. Ja, jag har ju min butik hemma på tomten så jag kan springa mellan stugan och huset. 



Kycklingsouvlaki
1 kg kycklingfilé
1 dl olivolja
1/2 stor citron, saften
2 vitlöksklyftor
1 msk färsk rosmarin
1 msk färsk oregano
1 tsk flingsalt
svartpeppar

Skär kycklingen i bitar, ca. 3 cm stora. Blanda ihop alla ingredienser och häll marinaden över kycklingen. Låt marinera, gärna 1-2 dygn. 

Det här receptet kommer inte från boken utan är en eget hopkok av flera olika recept.







Keftedes - Grekiska köttbullar
1 stor gul lök
2 vitlöksklyftor
2 skivor torrt vitt bröd
1 kg blandfärs- eller nötfärs
1/2 dl rödvin
2 msk tomatpuré
1 ägg
1 dl hackad färsk persilja
1 1/2 msk spiskummin
1/2 dl torkad oregano
1 tsk salt
1/2 tsk nymald svartpeppar
2 dl vetemjöl
1+1 dl god olivolja
1-2 citroner

Skala lök och vitlök. Riv den gula löken och brödskivorna på ett rivjärn och lägg i en bunke. Pressa ner vitlöken och blanda i färs, rödvin, tomatpuré, ägg, persilja och kryddor.

Blanda färsen väl så att alla smaker blir jämnt fördelade. Rulla dem till biffar och doppa dem i mjöl. 





Vi valde att grilla biffarna, men man kan även steka dem i olivolja i stekpanna. Pressa citron över biffarna när de är nygrillade/nystekta.

Recept från Buffé - Pajer, plock och en smak av Medelhavet



Grekpotatis 12 pers
1 1/2 kg potatis (jag tog delikatesspotatis)
2 dl god olivolja
1 1/2dl vatten
1-2 pressade citroner (jag tog en citron)
2 msk torkad oregano
1 msk salt
1 tsk nymalen svartpeppar

Sätt ugnen på 200 grader. Skölj och dela potatis i halvor.
Lägg potatisen i ugnsform och tillsätt olivolja och vatten. Pressa över citronen och krydda med oregano, salt och peppar. Rör om i formen så att alla ingredienser blandas. 

Baka potatisen i nedre delen av ugnen i 20 minuter och rör om i formen. Baka ytterligare 30-35 minuter, eller tills potatisen mjuknat. Sätt till sist ugnen på 225 grader med grillvärme och flytta formen högre upp. Grilla i ca. 10 minuter så att potatisen får en knaprig och gyllene yta. 

Recept Buffé - Pajer, plock och en smak av Medelhavet


Superdupergod grekisk paj
Spanokopita - Grekisk filodegspaj 12 pers
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
2 msk + 1/2 dl olivolja
1 kg bladspenat
600 g fetaost
2 ägg
1/2 tsk salt
2 krm nymalen svartpeppar
2 krm nymalen muskotnöt
250 g färsk filodeg
1 tsk sesamfrön

Sätt ugnen på 225 grader. Skala och finhacka gul lök och vitlök. Hetta upp 2 msk olivolja i en stor kastrull och fräs lök, vitlök och spenat till spenaten mjuknat, ca 10 minuter. 

Smula sönder fetaosten i en bunke och blanda ner spenaten och äggen. Krydda med salt, peppar och muskotnöt.

Lägg ut filodegsarken på en plåt klädd med bakplåtspapper, ett i taget, och pensla med olivolja mellan varje ark. Bred ut fyllningen på ena sidan av filodegsplattan och vik över andra halvan så det blir som ett paket. Pensla med olivolja överst och strö sesamfrön på toppen. 

Grädda pajen mitt i ugnen i 30-35 minuter. Pajen kan serveras både varm och kall. 

Recept från Buffé - Pajer, plock och en smak av Medelhavet



En grekisk middag måste innehålla en grekisk sallad med fetaost, så är det bara. 

Grekisk sallad
1 påse mixad sallad
1 gurka
8 körsbärstomater
1 rödlök
1/2 dl olivolja + 1 msk olivolja att hälla över fetaosten
1/2 pressad citron
1-2 nypor flingsalt
kalamataoliver
torkad oregano
150g fetaost

Skölj salladen och gör i ordning alla andra salladsingredienser. Blanda samman och häll över olivolja och pressad citron och flingsalt. Lägg på oliverna och hälften av oreganon. Blanda runt. 
Toppa med fetaost och garnera med resten av oreganon och ringla över olivolja.

Tzatziki
3 dl grekisk yoghurt
1/2 gurka
2 vitlöksklyftor
1/2 dl olivolja
pressad 1/2 citron
flingsalt & nymalen svartpeppar

Riv gurkan och lägg i finmaskig sil. Strö över lite salt och tryck ut vätskan. Blanda samman yoghurt, gurka och pressad vitlök. Tillsätt olivolja och pressad citron. Smaka av med salt och svartpeppar. 




Ett fluffigt grekiskt bröd känns klokrent på en grekisk middag. 

Grekiskt lantbröd
50 g jäst
3 1/2 dl ljummet vatten
1 dl naturell yoghurt
1 dl olivolja
1 msk honung
1 msk flingsalt
10-12 dl vetemjöl special

Smula jästen i en bunke och rör ut med ljummet vatten. Bland ai yoghurt, olivolja, honung och salt. 

Tillsätt det mesta av mjölet och arbeta degen i en degblandare i 8 minuter eller för hand i ca 15 minuter. Degen ska vara ganska kladdig.

Låt jäsa under bakduk i ca. 40 minuter.

Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord och skär i 2 lika stora delar. Forma till två limpor och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. 

Låt jäsa under bakduk i 30 minuter och sätt ugnen på 225 grader. 

Snitta bröden yta med en vass kniv och sikta vetemjöl över.

Grädda mitt i ugnen i 30-35 minuter. Låt svalna under bakduk. 

Recept från Buffé - Pajer, plock och en smak av Medelhavet



Nu har vi kommit fram till desserten. Efter en rejäl buffé kände jag att jag ville göra en lättare efterrätt. 

Grekisk yoghurtdröm 5 port
3 dl grekisk yoghurt
2 dl mascarpone
1 1/2 tsk vaniljpulver
1-2 tsk vaniljsocker
2 dl valnötter
flytande honung, välj gärna en finare ekologisk honung.

Vispa yoghurt, mascarpone, vaniljsocker och vaniljpulver fluffigt. Fördela yoghurtblandningen i fina glas. Hacka valnötterna grovt och lägg på toppen. Avsluta med att ringla flytande honung på toppen.  

Min tanke var att göra med Honey comb som tillbehör till desserten. MEN jag misslyckades med två försök. Den första fick god smak men fel konsistens och den andra rätt konsistens men jag brände den. Den första blev som en god honungskola, men inte som jag tänkte. Felet jag gjorde, tror jag var att jag rörde för mycket i den. Ni får själv googla recept på det om ni är sugna. 


På lördag blir det ny bjudning, så nu blir det till att fundera ut en ny meny.

Ha en skön vecka!

//Malin









1 kommentar:

  1. Länge sedan jag knåpade ihop en buffé känner jag!
    Alltså det låter så himla kul med din helgbutik!

    Kram Jenny

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.