måndag 4 januari 2016

PASTAGRATÄNG MED KIKÄRTSPASTA, KÖTTFÄRS OCH TILL DET EN RICOTTAKRÄM


Prenumererade under tid på Glossybox. Det kom då en låda med skönhetsprodukter hem varje månad. Det var kul ett tag, men det kom ofta produkter jag inte var intresserad av. 

När jag sedan fick nys om Testagram, så blev det en prenumeration på den i stället. För 99 kronor i månaden får jag hem en låda med spännande produktnyheter och detta både inom mat och kroppsvård. Jag tycker absolut att det är värt pengarna! Så spännande med den där lådan. Kanske inte att jag uppskattar precis allt i den, men det mesta faktiskt. 

I dag har jag använt mig av två produkter från de senaste lådorna jag fått hem. Jag gjorde Risenta fröknäcke och använde Risentas Kikärtspasta i kvällen middag. Supernöjd med båda två!




Pastagratäng med kikärtspasta och köttfärs
900g köttfärs
1 gul lök
3 vitlöksklyftor
1 msk kinesisk soja
1 msk kalvfond
1 burk körsbärstomater (Saltå kvarn)
1 dl vatten
flingsalt & svartpeppar
3 dl riven Parmesanost
2 dl riven Västerbottenost

500 g Kikärtspasta eller valfri pasta

Koka pastan enligt anvisningar på förpackningen. Välj den kortare av tidsanvisningen, eftersom pastan ska in i ugnen också.

Finhacka lök och vitlök och fräs i olja tillsammans med köttfärsen. När färsen är genomstekt så tillsätts soja, kalvfond, tomater och vatten. Låten såsen puttra på i ca. 20 minuter. Smaka av med salt och nymalen svartpeppar. 

Blanda köttfärsen med den färdigkokta pastan och häll i ugnsfast form. Toppa med riven ost, massa ost! 

Ställ in i ugnen på 225 grader i ca. 25 minuter. 



Jag tycker om såser och röror och tar det gärna till det mesta. Hittade en burk ricotta i kylen, som började gå mot slutet av sitt sista förbrukningsdatum. Av den gjorde jag en gottig röra, en röra som hade passat bra till grillat kött eller kyckling också. 

Ricottakräm
250g ricotta
140g soltorkade tomater
1/2 kruka färsk basilika
1 st vitlöksklyfta
flingsalt & svartpeppar

Blanda ricottan med fint strimlade soltorkade tomater och basilika. Pressa i vitlök och smaka av med salt och peppar. Ställ kallt i väntan på servering.

Har man ingen ricotta, så kan man använda créme fraiche. Det blir inte riktigt samma sak, men med säkerhet gott.





Smaklig spis!


//Malin






1 kommentar:

  1. Kikärtspasta låter spännande och ricotta med soltorkade tomater och örter är toppen. Kram!

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.