tisdag 5 januari 2016

KYCKLINGGRATÄNG MED MANGO CHUTNEY OCH GRÖNSAKER


Ja, nu är den där månaden här igen. Den där månaden som man önskar vore lite kortare, både på grund av väder och kontoutdrag. Julen har en konstig förmåga att krympa både kläder och plånboksinnehåll. Förstår inte riktigt hur det är möjligt, men samma sak händer varje år, så "something fishy is going on". 

Nå ja, kläder brukar lösa sig och vad det gäller plånbok så är det bara att köra lite "Operation kylskåpsrensning" igen. När man väl tittar igenom kyl, frys och skafferi så har man ganska så mycket där i. Eller man och man, jag har i alla fall. Är alltså bara bra att få tummen ur och leta lite. 

Under alla saffransbullar i frysen hittade jag kycklingfilé och i grönsakslådan låg några stackars grönsaker redo att användas. 

Av detta och lite annat jag hittade blev det en riktigt god kycklinggratäng. Kycklingfilén satte jag in i ugnen medan den var frusen, behöver bara lite extra tid. Den Mango Chutney jag använde har ganska mycket currysmak, men det tror jag kan variera från olika fabrikat. 



Kycklinggratäng med Mango Chutney
1 kg kycklingfilé
4 dl grädde
1 1/2 dl mango chutney
1 msk kycklingfond
1 tsk sambal oelek
1 msk kinesisk soja
1 röd paprika
1 rödlök
1/2 purjolök
1 vitlöksklyfta
flingsalt & svartpeppar

Dela kycklingen och lägg i ugnsfast form, salta och peppra. 
Dela grönsakerna i bitar och fräs i olivolja. Pressa i vitlöken, salta och peppra lätt. Häll grönsakerna över kycklingen. 

Vispa samman grädde, mango chutney, sambal oelek, soja och fond och häll såsen över kycklingen. Ställ in i ugnen på 225 grader i ca. 70 minuter (fryst kyckling). 

Jag strödde lite chiliflakes på toppen innan formen gick in i ugnen.




Jag har gjort andra kycklingrätter där kycklingen också går in i ugnen fryst och med samma goda resultat. Kycklingen blir galet mör och smälter i munnen. Är ju dessutom väldigt bra om man som jag är dålig på att planera sina middagar...



Trevlig Trettondagsafton!


//Malin





1 kommentar:

  1. Gör ngt liknande men med grillad kyckling, ska dock pröva din variant vid tillfälle, sparar receptet.

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.