torsdag 7 januari 2016

LAX TÄCKT MED MANDEL- & VÄSTERBOTTENOSTPESTO OCH TILL DETTA LITE SQUASHPASTA




Mitt första egentliga minne av pesto är relativt nytt, och med relativt nytt menar jag ett minne som är en si så där 20 år. Det var i alla fall under min tid som au-pair i Madrid som jag blev ordentligt introducerad för peston, eller grön sås som Alonso 5 år kallade den. Han kunde äta pesto sju dagar i veckan och det gärna både till lunch och middag. Då var det pesto på burk och det kändes ganska exotiskt då. 

Pesto är en enkel sås att fixa själv hemma och jag tycker det blir så mycket bättre än den gröna såsen på burk. Allt blir ju oftast bättre när man gör det själv, så det är ju egentligen inget konstigt med det. Oftast gör jag den "vanlig" med pinjenötter och parmesanost, men ibland ändrar jag lite i receptet genom att byta ut mot mandel och västerbottenost. Blir väldigt bra det också. Man kan byta ut mot man man känner för egentligen. Har läst en massa spännande pestorecept.

Här hittar ni receptet på en vanlig pesto med pinjenötter och parmesan.




Pesto på mandel och Västerbottenost
2 krukor basilika
1 dl skållade mandlar
2 1/2 dl olivolja
2 vitlöksklyftor
3 dl Västerbottenost
flingsalt & svartpeppar

Lägg mandlar, basilikablad och vitlök i en skål och mixa samman. Tillsätt oljan lite i taget. Hur mycket väljer man själv beroende på hur tjock man vill ha peston. Rör i riven ost och smaka av med salt och peppar. 

Pesto är jättegott till pasta och vill man lyxa till det extra så är det gott med lite goda charkuterier upptill. 

Jag valde i dag att täcka färsk lax med peston och baka i ugnen till laxen hade 55 grader i innertemp. Till detta serverade jag squashpasta. Det är ju egentligen inte pasta alls, utan squash som är skalad med potatisskalare och sedan snabbt kokad i grönsaksbuljong. Skala alltså ner squashen runt om, in till den vattniga delen, där stannar du. Det blir som långa breda tagliatelle ungefär. De här "pastaskivorna" får sedan koka i 2 minuter i antingen lättsaltat vatten eller i grönsaksbuljong. Inte längre för de blir lätt mosiga. 




Nu blir det soffan och filmtittade.
Tack och adjö för i dag!


//Malin





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.