lördag 9 januari 2016

ALLT-I-ETT MED KÖTTFÄRSBIFFAR, GRÖNSAKER OCH TOMATSÅS





Jag går fortfarande under operation skåpsrensning, men nu börjar det bli tomt överallt faktiskt. Får nog bli en rejäl handling i början av veckan. Jag tycker om att handla mat, men tycker inte om att betala för den. Nej, jag snattar inte utan betalar i kassan som alla andra. Jag lovar... 

Det går en hel del pengar på mat här hemma, vågar inte ens chansa på en summa. Skulle med säkerhet kunna spara in lite pengar om jag planerade bättre och gjorde veckomenyer. Men det var inte årets nyårslöfte, så jag skjuter det framför mig ett tag till. 

Biffar med tomatsås under grönsakstäcke.
1 kg färs
1 rödlök
2 vitlöksklyftor
2 ägg
1 dl grädde
2 tsk herbes de provence (Mill&Mortar) el. franska örter
2 msk flingsalt
svartpeppar

1 burk Mutti Pizzasauce

1 squash
1 broccolihuvud
3 tomater
2 vitlöksklyftor
flingsalt & svartpeppar

3 dl riven parmesan



Finhacka lök och vitlök och fräs mjuka i olivolja. Mixa sedan löken slät i mixer. Blanda färsen med lökmix, ägg, grädde och kryddor. Forma till stora biffar.

Bryn biffarna i olivolja och smör och lägg i ugnsform. Häll över en burk Mutti Tomat/pizzasauce, eller hemmagjord tomatsås. 

Skär squashen i halvmånar, broccolin i småbuketter och tomaterna i bitar. Fräs squash och broccoli i olivolja och pressa i vitlöken. När detta blivit lite mjukt, kan tomaterna tillsättas. Salta och peppra. 

Häll grönsaksblandningen över biffarna och täck med rikligt med riven parmesanost.

Ställ in i ugnen på 200 grader i ca. 25-30 minuter. Kolla så biffarna är klara och osten fått fin färg, innan du tar ut ur ugnen. 



Fick i veckan hem min tredje bit parmesanost direktimporterad från Italien. Min kollegas mans kollega typ, har ordnat och jag är så glad för det. 1 kilo äkta parmesanost är ren lycka. Jag använder den till det mesta hela året om. Är väldigt gott att äta som snacks dessutom. 


Trevlig kväll!


//Malin





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.