onsdag 2 december 2015

SAFFRANSBULLAR MED VIT CHOKLAD OCH CLEMENTIN



Mmm, nästan så jag går i gång på den här bilden faktiskt. Det är ju inte för inte det kallas matporr eller? 

Nej, kände att jag var tvungen att byta stycke och börja om... Jag älskar bullar, alla slags bullar, så den här lilla gyllene saken är inget undantag. Hackad vit choklad som fyllning och clementin i degen gör den härligt saftig. 

Med en bra saffransdeg kan man laborera ganska friskt med fyllningar. Förra året bakade jag bland annat Bullar med mandelmassa och Vaniljfyllda saffransbullar. Kan mycket väl hända att jag bakar ännu en sort i år. Finns alltid gottesugna kollegor på jobbet om de inte blir uppätna här hemma. 

Saffransbullar
50 g jäst
200 g smör
5 dl mjölk
2 dl socker
2 påsar saffran 
1/2 tsk salt
2 dl socker
2 clementiner
ca. 13-14 dl mjöl

Fyllning
200 g vit choklad
100 g smör
1 dl socker

Smula jästen i en degblandare. Smält smöret och häll i mjölk och saffran. Värm till fingervarmt, 37 grader. Häll lite av vätskan över jästen och rör till jästen lösts upp. Tillsätt resten av vätskan, salt och socker. 

Tvätta clementinerna ordentligt och riv av det yttersta skalet. Blanda citroncestet med lite av mjölet och blanda ner i degvätskan. Tillsätt därefter mjöl tills degen känns lagom kladdig och släpper från kanten. 

Lät degen jäsa under jäsduk i ca. 45 minuter. Sätt på ugnen på 250 grader.

Dela degen i två och kavla ut varje del till en rektangel. Bred på smör och strö över socker. Finhacka chokladen och fördela hälften över varje del. Rulla ihop till rulle och skär i bitar. 

Lägg på plåt med bakplåtspapper och täck med jäsduk. Jäs i ca. 45 minuter. Pensla därefter med uppvispat ägg och strö över pärlsocker. 

Baka i ugnen i ca. 8-10 minuter. 



Vad brukar ni baka för saffransbullar?


//Malin




2 kommentarer:

  1. Jag fyller mina med smör, rivet apelsinskal och mörk choklad. Sötman blir lagom då tycker jag. Mums! Jag har ätit en saffransknut till frulle, i väntan på brunchen på danmarksfärjan i dag. Kram!

    SvaraRadera
  2. Mmm, de ser väldigt goda ut! Kram!

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.