fredag 13 mars 2015

GLUTENFRIA CHOKLADKAKOR MED SALTROSTAD MANDEL



Jag tror minsann att jag lätt hade kunnat lägga en dag och mer till på att cruisa runt på trevliga bloggar. Finns så många goda recept, men så lite tid att stå i köket och laga mat och baka. 

Vilket leder mig in på min dröm att få obegränsat med tid och pengar. Jag hade inte mått dåligt över att ha mer av dessa både. Lider inte över huvud taget nu, får jag väl tillägga, men ni fattar nog. Hade jag haft detta skulle jag rest till alla världens länder, typ. Jag skulle byggt ut min lilla butik Annies Stuga. Jag skulle öppnat åretruntöppet café. Kanske att jag även köpt mig ett par Please-jeans... 

Vad skulle ni gjort om ni hade obegränsat med tid och pengar? Tänk att pengarna är öronmärkta för er, så välgörenhet är förbjudet. Skriver det för att lätta er ångest lite...

När jag en dag var ute på en av mina cruisingrundor stötte jag på bloggen På mitt lilla sätt. En fin blogg med många goda och, många gånger, hälsosamma recept. De här kakorna hittade jag där, och Sandra i sin tur hittade det i Hanna Göranssons kokbok Friendly Food. 

Jag lade till mandlar till mina kakor. Eller jag gjorde faktiskt två varianter av kakorna, en sats med mandelsmör och saltrostade mandlar och en med jordnötssmör och jordnötter. Gott vilket som.


Glutenfria chokladkakor med saltrostad mandel
1 ägg
1 dl mandelsmör el. jordnötssmör (ekologisk och osockrad)
1/2 dl rumstempererad kokosolja
2 msk kokossocker
1 msk kokosmjöl
1/2 krm flingsalt
1/2 tsk bakpulver
ca 2-3 rutor 70% mörk choklad
1/2 dl saltrostade mandlar el. jordnötter


Mixa ihop ägg, mandelsmör och kokosolja med en stavmixer eller i en matberedare.
Tillsätt kokossocker och mixa.
Tillsätt de sista produkterna och mixa ihop. Låt stå någon minut medan du hackar chokladen och mandlarna/jordnötterna och rör sedan ned den.

Klicka ut på en plåt med bakplåtspapper och grädda i mitten av ugnen på 175 grader i ca 8-10 minuter.
Låt svalna.



Riktigt goda kakor som jag kommer att baka igen och igen. 


I dag mina vänner, är det fredag! 
Skål!

//Malin




6 kommentarer:

  1. De ser väldigt goda ut och med jordnötssmör och choklad kan inget gå fel :) Kram!

    SvaraRadera
  2. ... och när solen skiner tänker jag på din mysiga butik och att vi snart styr bilen mot Falkenberg igen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hääärligt! Hoppas vi ses i vår eller sommar!

      Kram kram

      Radera
  3. Det där med att pricka in vinsten som gör oss ekonomiskt oberoende drömmer vi om var och varannan dag. Vet inte hur många gånger vi fantiserar och pratar om vad vi skulle gjort då. Slutat jobba är ju givet, rest en massa likaså, förmodligen downsizat på boendet här hemma eftersom så mycket tid hade spenderats på resande fot:) Lagat mat och bloggat om den, ja bara varit och levt livet förmodligen, och det hade inte gjort ont någonstans inte:)

    Misstänker att dessa kakorna inte heller gör ont någonstans!
    Kram på dej Malin, och ha en finfin vecka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmm, vi får drömma vidare helt enkelt... ;-)

      Kram kram

      Radera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.