torsdag 26 mars 2015

AUBERGINEGRATÄNG MED TOMATSÅS OCH KÖTTFÄRS FRÅN KARINS KOKBOK





Vissa dagar är posten i postfacket lite roligare än andra dagar och då menar jag inte reklamhögen på måndagar. Nej, jag menar dagar då en alldeles ny kokbok landar i boxen. Det sker inte ofta, men kan leva på det länge. 

För två år sedan träffade jag Karin Högberg med bloggen Trattoria på en bloggträff och efter det har vi följt varandra i cybervärlden, som det så festligt heter. Karin bor på världens vackraste plats, eller väl delad förstaplats. Hon bor i nämligen i Mollösund på Orust. Bilderna hon lägger ut därifrån får mig att vilja flytta dit. Gärna i samma hus som Karin, för maten hon lägger ut går inte av för hackor den heller. 

Karin har nu givit ut sin alldeles egna kokbok. Hur fräckt är inte det? En ljuvlig kokbok full av recept som jag gillar. Recept utan krusiduller, men med bra råvaror. Karin skriver också så fint om sin barndom och minnen hon har från mat och uppväxt. 


Ljuvliga bilder och gudomliga recept

Mitt första recept att testa i boken blev en Auberginegratäng med tomatsås och köttfärs. Vill man så kan man göra gratängen helt vegetarisk och då helt enkelt skippa köttfärsen. 




Auberginegratäng
2 aubergine
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
2 burkar krossade tomater (Mutti)
1 msk tomatpuré
200 g mozzarella
2 tsk torkad oregano
olivolja
flingsalt
färsk basilika
(500 g nötfärs)

Skär auberginen på längden i 1 cm tjocka skivor. Skala och hacka löken och vitlöken. Ringla lite olivolja i en kastrull och fräs löken och vitlöken på medelhög värme tills den mjuknat. Tillsätt tomater, tomatpuré och oregano. Låt såsen sjuda på svag värme i ca. 5 minuter. Salta aubergineskivorna och stek dem i olivolja i stekpanna ett par minuter på varje sida. 

Här valde jag att steka upp nötfärs tillsamman med lite tomatpuré, soja och kalvfond. Välj själva hur ni vill smaksätta er köttfärs, eller om ni kanske vi ha gratängen vegetarisk.

Varva därefter tomatsås, köttfärs och aubergine i en ugnssäker form, avsluta med aubergineskivor. Skiva mozzarellan och lägg dem på översta lagret aubergine. Lite basilika på toppen gör det hela lite tjusigare. Grädda 35-40 minuter i 200 grader. 




Hur gott som helst, så kan inte annat än att rekommendera maträtten och Karins fina bok Karins Kök - mat och minnen från Mollösund. 





//Malin



3 kommentarer:

  1. Lovely! Jag tittade in till hennes blogg också! Tack för tipset!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  2. pocketbok, kokbok och mat perfekt kombo visst är det härligt med paket istället för räkningar önskar att det var så lite oftare
    trevlig helg

    SvaraRadera
  3. En helt grym kokbok av en grym tjej. Testat några recept och just denna gratäng har jag sneglat på. En perfekt bjudrätt i min värld med en go sallad. Längtar till Grekland....

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.