onsdag 23 april 2014

NÄSSELSOPPA, VAKTELÄGG OCH OSTPLÄTTAR



Äntligen! Ja, det var verkligen skönt att äntligen fått lagat nässelsoppa. Det kanske är något ni andra gör dagligen, eller i alla fall varje vår. Men inte jag, så för mig är det stort. Nästan så jag kände för att ringa Mikael på Ugglarps grönt och berätta att jag varit ute i trädgården bland ogräset och plockat in min middag. Att han sedan inte blivit särskilt imponerad är ju ganska så säkert, eftersom nässlan nästan räknas som grönsak, så vanlig som den är. Ja, så det blev alltså inget samtal...

Tipset om att laga soppa fick jag av en tjej som bor i Rosendal utanför Glommen, Jenny heter hon. Det är även hennes vaktelägg som guppar runt i soppan. Köpte ju på mig 6 st små gulliga ägg på Gårdsbutik Thuresson förra veckan. Nu vill jag även ha vaktlar i min eventuella blivande framtida hönsgård. Jag vill ha stora ägg till bakning och små ägg för söthetens skull. 





Har ni sett något så sött på länge? Ja, döda ting alltså. För att inte tala om äggförpackningen. Måste komma på ett nytt användningsområde för den, går ju bara inte att lägga på pappersåtervinningen. 

Nässelsoppa
1 l späda nässlor
2 msk lantbuljong (René Voltaire)
5 dl vatten
3 schalottenlökar
2 msk vitlökssmör (smör)
3 dl grädde
3 dl vatten
4 msk fond (brynt schalottenlök)
Flingsalt & svartpeppar

Rensa och plocka bort bladen från nässlorna. Skölj därefter noga, gärna flera gånger. 

Koka upp vatten och lantbuljong. 

Skala och finhacka under tiden löken, fräs den sedan i vitlökssmör(smör). När vattnet kokat upp, lägg i nässlorna och låt koka i ca. 5 minuter. Häll av vattnet och blanda i nässlorna i löken.

Koka upp vatten och blanda med fonden, häll detta i en stor gryta tillsammans med grädden. Häll i lök/nässlor och låt småputtra ca. 10 minuter. 

Vill man så kan man reda av såsen med lite maizenamjöl. Jag använde ca. 1/2 tsk fiberhusk som redning. Var försiktig, tar man för mycket så blir det gelé. 

Smaka av soppan med flingsalt och svartpeppar. 




Lite bröd ska man ju ha till soppa, så det fick det också bli. Ostplättar går snabbt och lätt att baka och gott är det.

Ostplättar 6 st
2 ägg
3 dl smakrik ost, riven
3 msk majonnäs (Hellmann´s)
1 msk fiberhusk
1 tsk bakpulver
svartpeppar

Vispa samman ägg, fiberhusk, bakpulver och majonnäs. Blanda ner osten och peppra. Låt vila några minuter. 
Sleva upp 6 st små högar av smeten på bakplåtsbeklädd plåt. 


Grädda i ca. 10 minuter i en 200 grader varm ugn. 







Så nu får ni ut i trädgården och plocka nässlor, var försiktiga bara. Jag brände mina fingrar på de små rackarna och tog till sist på mig två plastpåsar på händerna. Rackarns vad det kan kännas och de är ju ändå bara små nu.





//Malin





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.