lördag 11 januari 2014

KESOPLÄTTAR



Jaha, januari är här och som vanligt har min muffintopp ökat i omkrets. Same procedure as last year alltså, som alla år. Julen är en svår tid för en godis- och mattok. För mycket gott helt enkelt. 

Men om jag kan få äta plättar som dessa så kommer det inte gå någon nöd på mig i vår, för shit så goda de var. Men rysk yoghurt och hallon upptill blev det värsta lyxfrukosten. Undra om jag kan lura i barnen dem? Med honung på tror jag nog det, får helt enkelt testa.

Kesoplättar 3 st
1 ägg
100 g keso
2/3 msk fiberhusk (hittas bland de glutenfria produkterna)
1/2 tsk vaniljpulver eller kardemumma
lite salt

Mixa samman alla ingredienser med en stavmixer. Tryck ut dem i stekpannan. Stek dem gärna i kokosfett, om ni har annars funkar vanligt smör. Låt dem ligga på ganska så länge, så passa pannan så de inte bränns. 

Receptet hittade jag på på bloggen 56kilo.



Här med turkisk yoghurt och jordgubbar


 



//Malin




7 kommentarer:

  1. Verkligen mycket smarrigt! jag tycker många av de hälsosamma alternativen till pannkaka är minst lika gott som "originalet" :)

    SvaraRadera
  2. Ser goda ut, LCHF eller ej!
    Lite "svullen" kände man sig allt efter helgerna...

    SvaraRadera
  3. Har sett kesoplättar förr men aldrig gjort det själv... ser gott ut, kram vännen!

    SvaraRadera
  4. Mina magproblem har gjort att min muffintop för första gången i världshistorien har minskat den här perioden på året. Flytande kost har gjort sitt. Alltid något att glädjas åt. Men du är alltid lika snygg och en liten muffintop jobbar du snart bort. Kram fina du!

    SvaraRadera
  5. Jag älskar dessa pannkakor, men barnen gillar dem bara nygräddade. De äter hellre den jag gör med ägg, Grädde/mjölk och fiberhusk. Jag gör inga vanliga pannkakor längre, men ändå oftare pannkakor nu för tiden fast då utan mjöl. Jag brukar göra ett stort lass så det räcker till både frukost och mellanmål till dem.
    Det blir lättare med lågkolhydratskost när ¨man kommit in i det. För oss har det gått lätt tycker jag. Barnen äter samma som vi fast med en kolhydratskälla till och vi vuxna äter bara mer grönsaker och sås.
    Jag hoppas ni kommer tycka att det känns som ni får äta god mat utan att det känns som ni går på diet. Det blir en omställning, men sedan rullar det på. Kram.

    SvaraRadera
  6. gillar dessa pannkakor men tycker det är svårt att steka de.... idag blev det så illa att brandlarmet gick ... tror jag ska prova tonfiskröran istället : )

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.