torsdag 7 februari 2013

HUSMANSKOST I FORM AV MORMORSMAT


I dag har jag längtat till middagen hela dagen. Var nämligen på Gårdsbutik Thuresson i går och köpte mig en bit benfri kotlett. Kotletten blev sedan till en riktigt god middag. En middag som för mina tankar till släktmiddagar hemma hos mormor och morfar när jag vara liten. Mormor var en hejare på den här sortens middagar. Jag skriver var trots att hon fortfarande lever. Fina mormor är fyller 95 år i år och bjuder inte längre in till stora släktmiddagar. 

Men härliga mormor är klar i knoppen, vilket är viktigast. Maten får jag numera laga till själv. Brukar dock inte bjuda mormor på mat, men väl fika. Hon älskar fika, senaste gången hon var här bjöds det på våfflor. 

Mör benfri kotlett
800 g hel bit benfri kotlett
ca. 5 dl vatten
1 msk kalvfond
salt & vitpeppar
smör

2 1/2 dl grädde (valfri sort)
1 msk svart vinbärsgelé
1 tsk soja
1 tsk kalvfond
salt & vitpeppar

Skär kotlettbiten i centimetertjocka skivor. Salta och peppra och bryn sedan i smör. Häll på några deciliter vatten och fond och låt köttet småputtra på ganska låg värme. Svårt att säga hur tid det tar för köttet att bli mört, men räkna med att det kan ta ca. 2 h. 
Fyll på med vatten efter hand. När köttet är så mört att det  nästan faller itu, så lyfts det försiktigt upp ur pannan/grytan. Det bör då vara några deciliter sky i grytan. Sila skyn och häll i kastrull. 
Häll i grädde och låt såsen koka upp. Smaka nu av med gelé, fond, soja, salt och peppar. 

Jag serverade kött och sås tillsammans med delikatesspotatisar kokta med skalet på. Ja, och så lingonsylt förstås! Pricken över i:et hade varit kokta grönsaker, men det missade jag helt tyvärr. Lite gurka fick agera den delen av kostcirkeln.

Jag hade kunnat slicka tallriken idag, men höll mig i skinnet. Det blev lite över, vilket jag får till lunch i morgon. Lars ville inte ha det, han är inte helt förtjust i husmanskost. Tack för det säger jag!




7 kommentarer:

  1. Grymt gott med klassisk husmanskost. Självklart ska det vara gelé eller lingonsylt. Och kokta grönsaker! Nu blev jag hungrig....

    SvaraRadera
  2. gahhhhhhh vad gott finis Kramar Sofia

    SvaraRadera
  3. Jag testade ett liknande recept som jag fick av Berras kollega. Men där tillagades kotletterna i ugnen under lång tid. Blev riktigt möra och goda minns jag. För de kotletter jag minns från min uppväxt var allt annat än möra, så det har fått mig att vara tveksam till kotletter. Men de går ju att tillaga dem så de blir möra!

    SvaraRadera
  4. Bästa sortens mat i min bok, helt klart. Har inte provat att långa kotletter ännu men det står (också) på att-göra-listan. Den listan är väldigt lång och byggs ständigt på...

    Ha en riktigt trevlig kväll och lycka till med helgförsäljningen i butiken!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  5. Inte illa när det blir så gott så man vill slicka tallriken, finfint betyg där. Husmanskost gillas skarpt, det är något tryggt och bekant över det som ger en extra kick till smaken.

    Hoppas din helg blir bra,
    'kramar

    SvaraRadera
  6. Åh vad gott en riktig höjdar middag:)

    SvaraRadera
  7. Kotletter är riktigt goda när man lagar dem på rätt sätt. Jag gjorde som remsan ovan och långkokade dem i ugnen med en slags sky av lime och grapefrukt som pressats över.
    kanonfräscht och lite annorlunda och köttet det bara föll isär så mört var det!
    Trevlig helg. / lena från make a head food

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.