fredag 9 november 2012

DISCHÅNGBIFFAR MED BLOMKÅLSPURÉ SMAKSATT MED PARMESANOST


Den här purén älskade både jag och Lars, barnen däremot var väldigt skeptiska. Ella smakade i alla fall, men valde sedan makaroner till biffarna. Ludvig behövde bara få höra att det vara blomkål, så var rätten fett dissad. Inte för att jag blev förvånad. I biffarna använde jag senapen från Petersborgs Gård. Den är lite svagare än vanlig dijonsenap, så anpassa måtten lite efter det.

Dischångbiffar
500 g blandfärs
1/2 gul lök
4-5 tsk dischångsenap (dijonsenap)
1 tsk pepparmix
1 dl matlagningsgrädde
1/2 dl ströbröd
1 ägg
flingsalt

Blanda ströbröd i grädde och låt svälla några minuter.  
Hacka lök och fräs den mjuk i smör. Blanda färs med den mjuka löken, senap och blanda därefter ner blandningen i gräddblandningen. Vispa upp ett ägg och blanda ned i smeten. Smaka av med pepparmix och flingsalt. 
Forma till biffar och stek gyllenbruna. Jag brukar steka biffarna så de får yta, och sedan baka klart dem i ugnen i ca 10 minuter.

Blomkålspuré med parmesanost
1 blomkålshuvud
1/2 gul lök
2 1/2 dl grädde
2 dl mjölk
2 dl parmesanost
örtsalt
Svartpeppar 
flingsalt

Ansa ett blomkålshuvud, men behåll stammen. Skär i lika stora bitar och lägg i kastrull tillsammans med en skivad halv gul lök.  Täck med grädde och mjölk. Mängderna är ungefära, men ta mer grädde än mjölk. Låt blomkålen småputtra tills den känns mjuk, känn efter med sticka. Sila blomkålen och mixa den slät. Blanda i parmesanosten och smaka av med örtsalt, flingsalt och svartpeppar. 

Jag ringlade lite ramslöksolja på ska jag tallriken, vilket passade utmärkt till purén. Rårörda lingon fick också ackompanjera rätten. 



I dag är det fredag och jag ska börja dagen med finfrukost med en vän, därefter ska jag uträtta massa ärenden som alla har med butiken att göra. Bara roligheter alltså!



Kram på er!


9 kommentarer:

  1. Helgmiddag!! Ser supergott ut!!

    Det kommer att bli bra där i din butik, Du har verkligen gjort jättefint!!! Visst är det julafton att packa upp nya saker, man blir lyrisk.. för varje sak har ju Du själv valt och tycker om. Jag som älskar tyger minns när jag fick tygprovskatalogerna...jag var som ett litet barn...

    Jag önskar Dig en trevlig helg!!
    kram lisamaja

    SvaraRadera
  2. Dina Dischångbiffar låter alldeles utmärkt goda och det här receptet koppar jag rakt av. Det får bli middag en kväll nästa vecka. Supergott med blomkål, vilket också mina barn tycker. Nu är de stora men de har alltid älskat blomkål tack och lov.

    Ja, din tapet i butiken är ljuvlig! Den påminner så mycket om min barndom och min mormor. Blåmesar älskar jag!

    Ha en fin helg. Stor kram!

    SvaraRadera
  3. Vi dissar i alla fall inte din puré, det är så gott! Parmesanosten gör verkligen så mycket för smaken.

    Hoppas din fredag blev härlig och att resten av helgen också blir det!
    Kramar

    SvaraRadera
  4. Hade gärna satt i mig alltihop men blomkål går inte hos Mannen så han hade gjort samma som dottern, käkat mackisar till :-)

    Jag grämer mig fortfarande för att jag missade Skånes svar på dijon.. Det får bli en annan gång eller så får jag kolla om det går att shoppa på nätet.

    Ha en fin helg!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  5. god kombination med blomkål och parmesan. Måste definitivt testas!

    // Lena från make A Headfood

    SvaraRadera
  6. Gillar purén din... parmesan är gott i det mesta. Har du testat att ha lite i potatismos? Blir mums det också! Kan det bli bättre än med lite dischång i också? ;)

    Du måste vara hur nöjd som helst med butiken din... blir jättefint, kram vännen!

    SvaraRadera
  7. Nämen vilken tillfällighet att just jag har en burk Dischång jag med :)
    Din middag ser ut att passa mig som handen i handsken, blomkålpurén låter smaskig!

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  8. Ser hur gott ut som helst finis : ) kram Sofia

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.