lördag 10 november 2012

FESTLIG KYCKLING MED FÄRSK INGEFÄRA


I bland får jag kraftig idétorka när det gäller matval, framför allt när det är stressiga dagar. 

I dag var en sådan dag, en dag när jag kört fram och tillbaka till stan fler än en gång och däremellan några kortare sträckor inom Glommen. När man bor som vi gör, så blir det en del körande och bensinkostnader därefter... Men jag hade inte velat bo någon annanstans. 

Jag tog fram kycklingfilé ur frysen i morse, så basen till middagen hade jag bestämt mig för. Sedan åkte jag till ICA och gick runt för att förhoppningsvis komma på något att laga. När inte det heller hjälpte, tog jag IPhonen till hjälp. Vad skulle jag gjort utan min Iphone.

Arlas app åkte fram och där fann jag tillsist kvällens måltid. En rätt jag verkligen kan rekommendera, den gick hem hos alla i familjen, ja hos Ludvig också. Han sprutade i och för sig korvasenap över det mesta av maten, vilket inte är något jag kan rekommendera. 

Festlig kyckling med färsk ingefära
1 kg kycklingfilé
70 g ingefära
5 dl matlagningsgrädde
3 msk kycklingfond
2 tsk kinesisk soja
2 tsk citronsaft
gräslök

Skär kycklingfilén i skivor. Skala ingefäran. Skär långa strimlor av halva biten och finhacka resten. Stek strimlorna i smör i en stekpanna, ta upp dem och låt rinna av. Salta och peppra kycklingen och bryn det i smör i stekpannan. Tillsätt grädde, fond, soja, citron och hackad ingefära. Låt koka ca 5 min. Strö över ingefärsstrimlor och gräslök. Servera med kokt ris eller nudlar och grönsaker.

I ursprungsreceptet användes kalkonfilé. Jag har också gjort mer sås. Sås är sås och det ska det finnas massor av. 




8 kommentarer:

  1. Jag älskar ingefära och kyckling så det här måste passa mina smaklökar!:)

    Vad skulle man göra utan alla dessa finurliga appar som ger tips både om det ena och andra?!

    SvaraRadera
  2. Ingefära är gudomligt! Korvasenap låter rätt förfärligt däremot, haha! Ja, vad gjorde man utan sin kära I-fån? En räddare i nöden minsann!

    Bråda dagar med butiken förstår jag. Jag har fått din "mesiga" (missförstå mig rätt nu!) tapet på näthinnan. Den måste ses i verkligheten! När öppnar du och hur hittar jag dit? Jag måste boka in en chaufför som kör mig! Kramar!

    SvaraRadera
  3. Åh det där verkar supergott!!! Måste testa det:))) Fiffigt att checka recept på mobilen i affären, bra tips för mig som ofta yrar runt bland hyllorna utan att veta vad jag ska hitta på:)))

    Kraaaaaaaam aka

    SvaraRadera
  4. Ja ibland råder det idétorka men tycker du fått till det bra ändå. Gott med ingefära... tillsammans med soya och grädde brukar både tomatpuré och lite lite sambal oelek passa finfint tycker jag.

    Söndagskramar vännen!

    SvaraRadera
  5. Nja, ingefära och korvasenap låter inget vidare tillsammans... Men sås, där kan vi bara hålla med, mycket sås ska det vara!

    Kramar

    SvaraRadera
  6. Korvsenapen passar jag men det andra lät underbart gott. Färsk ingefära brukar jag annars göra mycket av med fläskkött.
    mmmm

    Lena Make A Head Food

    SvaraRadera
  7. Festligt minst sagt:) Och alla dessa appar...vad skulle man göra utan dom?

    SvaraRadera
  8. Visst är det bra med dessa smartphones!!
    Helt rätt där mycket sås ska det vara!!

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.