onsdag 27 juni 2012

VIK & VILA-BRÖD


Bröd, guds gåva till människan! Nybakat bröd är bland det bästa som finns, näst efter nybakade kanelbullar. Doften som fyller huset när man bakar bröd, är en doft som borde finnas på flaska. 


Har sagt det tidigare, säger det igen. Har ni inte Martin Johanssons brödbok "Enklare bröd", så köp den. Boken är full av användbara enkla brödrecept, som inte kräver hushållsassistent. 


Mina favoriter är de bröd där man rör ihop degen på kvällen, låter den stå framme över natten, för att på morgonen baka och grädda. Så lyxigt att kunna äta nybakat bröd till frukost.


De här bröden har jag pysslat om i dag. Bröden är så kallade "vik-vila-bröd". Bröd som är klara på fyra timmar och som inte heller kräver särskilt mycket arbete och innehåller få ingredienser. Gillar man naturellt bröd, är dessa perfekt.

Naturellt vik-vila-bröd (1 limpa)
10 g jäst
300 g kallt vatten
6-9 g salt
390 g vetemjöl special


Blanda ut jästen i det kalla vattnet. Blanda till jästen är upplöst. Häll i allt mjölet och saltet och rör ihop till en deg. Låt jäsa i 30 minuter. Efter 30 minuter ska man vika brödet i bunken. Ta tag i degen och vik dubbelt. Fortsätt tills du vikt ett helt varv. Detta ska man göra 3 gånger med 30 minuters mellanrum. Det här gör att degen blir luftig och det färdiga brödet får härliga luftbubblor i sig.


När man vikt klart brödet ska det jäsa i en timme i bunken. 
Därefter ska degen hällas ut på en bakhandduk med ganska rikligt med mjöl på. Dra ut degen till en rektangel och vik dubbelt. Gör sedan ett löst paket av handduken och låt jäsa i 1 h. 


Sätt under tiden ugnen på 250 grader. Ställ in två plåtar, en vanlig plåt i mitten av ugnen och en oöm plåt i nedre delen av ugnen. 


När degen jäst klart så vänds degen upp på bakplåtspapper, gärna med skarven uppåt. Pappret kasas sedan in i på den heta plåten mitt i ugnen. På den nedre plåten läggs några isbitar. Detta för att få en knaprig yta.

Efter 15 minuter öppnar man ugnen och släpper ut ånga. Detta upprepas var femte minut till brödet stått inne i ca 30-35 minuter. 



I morgon är överraskningarnas dag för våra barn. Vi ska till Göteborg, gå på Liseberg och sova på hotell Gothia Towers. Detta vet de ingenting om ännu. Vi berättar lite i taget, vilket kommer få Ella att gå i taket. Ella önskade sig hotellövernattning i julklapp. Ska bli så himla mysigt att få lyxa lite tillsammans med min söta familj.

Skulle vilja ha tips på bra barnvänliga restauranger i centrala Göteborg. Någon som har någon att rekommendera? 

Ha en underbar kväll kära vänner!

12 kommentarer:

  1. Visst finns det något mäklarknep där man låter hemmet som visas dofta nybakat? Funkar säker hur bra som helst för visst är det något av det godaste man kan sniffa på.
    Och bröden blev ju riktigt fina, hoppas de smakade gott:)

    Vilken kanonöverraskning för barnen! Ha nu en riktigt härlig övernattning i Göteborg, hoppas vädergudarna är på er sida!

    Kram.

    SvaraRadera
  2. ja bakade oxå faktiskt ett av martin j bröd häromdagen.får lägga upp de i sidan snart.visst är de så smidigt.a håller med.nån borde investera i en sån där doftluktare ,inte till toa,utan till vardagsrum/kök med bröddoft.mmm perfekt skulle de allt vara.
    finns en restaurang i femman,man går ner en trappa ner,och buffé och grejer.supergod och mysig restaurang men så kommer ja inte ihåg namnet.

    SvaraRadera
  3. Om någon kommer på en sådan flaska så vill jag gärna köpa den!! Nybakt bröd är ju bara sååå härligt!Ha det så kul på Liseberg!

    Förresten... vet du om att du har bokstäver som man måste fylla i innan man kan ge kommentar?

    Kram

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Vilket härligt recept! Det ska jag prova!! Älskar nybakt bröd, det förgyller vardagen!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  5. Vad kul! Kom i tid till Liseberg. Välj en kassakö långt "ner" om ni kommer från hotellet. De högst upp mot backen är kaosartade när det gäller köande.

    Hrm, barnvänlig restaurang? Mina barn är vuxna nu... Men jag gillar Taras och Pasta plus. Båda ligger på Södra vägen, helt nära hotellet. Enkel mat, kött, fisk, rena smaker, barnmeny, inte dyrt. Annars är ju Hard Rock Café på Avenyen väldigt barnvänligt och poppis. Kolla menyerna på nätet. www.restaurangguiden.se tror jag.

    Ha så trevligt i "min" stad! Kram!

    SvaraRadera
  6. Nygräddat bröd är gott och doften, ja, den är bara för härlig :) Roligt med hotellnatt! Ha det kul. Kram

    SvaraRadera
  7. Alltså dessa fantastiska bröd du inspirerat mig att baka! Så gott och så lätt, perfekt och lagom sysselsättning för mig i mammaledigheten och framför allt uppskattad av övriga i hemmet! Va mysigt med en överraskningsresa, kan riktigt se E min framför mig, ge henne en sommarkram och ha det så bra i Gbg!
    /A-S (Långaveka)

    SvaraRadera
  8. Instämmer, nybakta bröd är verkligen guds gåva... eller pain de Martins! Hans bröd alltså mmm så gott.

    Vilken fin dag ni fick idag, solen har strålat fantastiskt fin hela dagen och det har varit varmt och skönt ute, härligt. Njut med familjen, kram!

    SvaraRadera
  9. Hej hopp mina underbar bloggvän!
    Vill springa in och ge dig en stor @----> och önska dig en kanon fin fredag och helg!!
    <3 <3 <3

    SvaraRadera
  10. Måste köpa den boken! Ligger i önskelistan hos adlibris. Provat några bröd från boken men inte detta. Älskar nybakat. Ja, det mesta!

    SvaraRadera
  11. Jag har också den boken och den är så bra! Har snart bakat mig igenom hela...

    SvaraRadera
  12. Testade brödet idag! Bra mycket roligare att sitta o plugga när man får paus var 30e minut för att vika bröd! Gjorde två stycken, ett med bara vetemjöl och det andra hade jag hälften graham o hälften rågsikt. Det blev inte riktigt lika fluffigt men funkade bra det också :) Tack för en mysig blogg!

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.