onsdag 21 december 2011

SAFFRANSKAKA MED SMULDEGSTÄCKE


Jullov, underbara jullov! Nu ska jag njuta, för det är jag värd! 

Efter jobbet idag hämtade jag upp min söta lilla brorsdotter Lilly, 2,5 år gammal. Min bror med familj har varit i stan i några dagar, de bor annars i Nederländerna. Lilly fick vara med och hämta kusinerna på förskola och skola, vilken lycka! Senare kom min bror och hans fru och vi åt nygriljerad julskinka med senap. 

Sedan fick jag äntligen baka igen, var ett tag sedan sist. Den här kakan fick jag första gången hos Anna-Maria, en studiekompis när jag läste engelska på högskolan i Halmstad. Inför tentor träffades vi och pluggade ihop, men vi åt även mat och fikade. En viktig del av studietiden, väldigt viktig! 

Kakan är en mjuk saffranskaka med smuldegstäcke, pudrad med kanel. En väldigt julig kaka, perfekt nu dagarna innan julafton. 

I morgon kommer fina kusin Marit hit för julgodisverkstad. Har en lång lista på gotte vi ska tillverka. Bilder och recept väntas i dagarna alltså.

Saffranskaka med smuldegstäcke
100g rumsvarmt smör
2 1/4 dl socker
2 ägg
4 1/2 dl mjöl
3 tsk bakpulver
1 påse saffran
3 dl filmjölk

Täcke
200g rumsvarmt smör
1 dl råsocker
3 dl vetemjöl
2 msk kanel

Smörj och bröa en långpanna 20*30 cm. Rör smör och socker pösigt. Tillsätt ett ägg i taget, under omrörning. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner i smeten. Tillsätt saffran och filmjölk. Häll smeten i den smorda formen. Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader i ca. 30 minuter. 
Rör samman smör och råsocker till täcket. Blanda i mjöl och kanel. Strö det över kakan och grädda i ytterligare 15 minuter. Låt kakan svalna i formen. Skär i bitar och pudra med kanel före servering.

Njut nu kära vänner!

4 kommentarer:

  1. Så gott det låter och ser ut. Roligt med annorlunda recept med saffran. Kram

    SvaraRadera
  2. Såg farligt god ut! Är svag för saffran!
    Kramkram

    SvaraRadera
  3. Ser riktigt gottigt ut och härlig gul saffransfärg!

    Passar på att önska dig en riktigt skön och avkopplande julledighet!

    God Jul!! Kram!

    SvaraRadera
  4. Jag vill önska dig och de dina en riktigt god jul!

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.