fredag 23 december 2011

BOUNTYKULOR OCH EN RIKTIGT GOD JUL!


För första gången på flera år står jag inte och slår in julklappar kvällen före julafton. Nepp, inte då! Allt under kontroll och kan därför lugnt sitta i soffan och njuta av lugnet... innan stormen.


Kvällen började med Julasoppa med rimmat kokt kött och hemmagjord julkorv, hos svärföräldrarna. Gott var det! Sedan blev det gotte och "Ett päron till farsa firar jul". Vilken film, galen! Nu Bingolotto utan att ha en lott, riktigt illa, men det får funka en dag som denna. Vuxenpoäng om jag får säga det själv.


I går eftermiddag var kusin Marit här på julgodistillverkning. Vi hann med knäck, tomteskumfudge, hallonkola och bountykulor. Lägger ut receptet på bountykulor, för de blev bäst tycker jag. Receptet hittade jag hos Fru Matglad. De blev jättegoda! Jag älskar kokos och choklad, så då var detta helt i min smak.



Bountykulor
50 g smör
1/2 dl sirap
1/2 dl florsocker
2 dl vispgrädde
1 krm salt
1 (200g) påse kokosflingor
Garnering:
200 g Marabou mjölkchoklad
50 g vit choklad


Blanda allt utom kokos i en kastrull och låt det koka i 5-8 minuter, tills smeten börjar bli lite seg. 
Tillsätt kokos och låt smeten svalna. Rulla sedan små bollar och lägg på en skärbräda. Gör dem ganska små!
Ställ i frysen ca 30 min.
Smält chokladen över vattenbad. 
Doppa kokosbollarna i chokladen och låt dem stelna på bakplåtspapper. Ringla smält vit choklad på toppen. Förvaras kallt.

Jaha, kära vänner. Nu är det mindre än en timme kvar till årets, enligt barnen, bästa dag... Julafton! Hoppas att ni alla får en underbar julafton och julhelg!

GOD JUL & GOTT NYTT ÅR!
önskar jag er <3





3 kommentarer:

  1. Låter som en bra dag! God Jul!

    SvaraRadera
  2. Jag vill önska dig en riktig God Jul!
    Kramkram

    SvaraRadera
  3. Mmm så goda de ser ut att vara! Bountykulor står på min lista... men har ännu ej gjort dom... ska man nu så här i mellandagarna? ;) Kram!

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.