torsdag 29 september 2011

BLÅBÄRSMUFFINS MED HAVRECRUMBLE


I går bakade jag och barnen två olika sorters kakor. Ella bakade i från sin bakbok och jag och Ludvig bakade de här muffinen. Stora maffiga saftiga blåbärsmuffins med smuldegscrumble på toppen, mums!


Receptet kommer från A piece of cake, Leila Lindholm, men med några få förändringar.


I kväll bakar jag... Nej, det kan jag inte säga eftersom jag bakar inför tjejfesten på lördag. Men gott blir det!


Ingredienser:
100 g smält smör
2 ägg
1 1/2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
2 dl mjölk
1 st apelsin (skalet)
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt


1/2 paket frusna blåbär


Crumble:
75 g kallt smör
2 dl havregryn
1 dl mjöl
1 dl strösocker


Gör så här:
Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och pösigt. Rör ner smält smör, mjölk och rivet apelsinskal. Blanda mjöl, bakpulver och salt och rör ner det i smeten. Vänd snabbt ner de frusna blåbären i smeten och fyll 2/3 med smet i formarna. Ställ gärna formarna i en muffinsform, för att hålla formen.
Tärna smöret och nyp ihop med havregryn, vetemjöl och socker i en bunke. Strö lite smuldeg på toppen av varje muffins. Grädda i 175 grader i cirka 20 minuter.


Gott gottigott gott!



2 kommentarer:

  1. Det lät gott!
    Har helt missat.
    Har börjat baka ur One More Slice.
    Och väntar på Hello Cupcake!

    Pöss!

    SvaraRadera
  2. Åh, jag älskar muffins med crumble på - dels är de lättare att ha med sig än cupcakes och pajer, dels är de mycket godare än muffins utan topping <3 MUMS!

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.